Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní podnik města Brna rekonstruuje tři historické trolejbusy!

Brněnský dopravní podnik se letos pustil do rekonstrukcí tří starých trolejbusů, které doplní jeho početnou flotilu historických vozidel. Nejdále jsou zatím práce na kloubovém voze 22Tr, hotový je zhruba z poloviny.

6:19 / 6. června 2022
Dopravní podnik města Brna rekonstruuje tři historické trolejbusy!i

Foto: Vůz Škoda 22Tr (Zdroj fotky: wikipedie).

Nedávno začaly práce na vozidle typu 14TrM.  Nejstarší z trolejbusů 9Tr odvezli do firmy Zliner na odstrojení a opískování použitelných částí. Dosud má podnik pouze jeden historický trolejbus, a to kloubový 15Tr. Ostatní historická vozidla, která se v brněnských ulicích čas od času objeví při různých příležitostech, patří Technickému muzeu v Brně. „Přední část trolejbusu 22Tr je v medláneckých dílnách na lakování karoserie. Zadní část je zatím ve vozovně v Komíně, kde se dělají všechny ostatní práce. Už má nové oplechování a připravuje se také na lakování. Až budou obě části v Komíně, bude se pracovat na interiéru a elektroinstalaci,“ prozradila mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová. 

Jedná se o typ, který Škoda dodávala do Brna v letech 2003 a 2004, z osmi kusů zbývají nyní v provozu čtyři. Během letoška by pravděpodobně měly být vyřazené z provozu. Vozy typu 14TrM byly modernější verze klasického hranatého trolejbusu, který dodávala Škoda Ostrov od počátku 80. let minulého století. Pocházejí z roku 1995 a i tyto jsou ještě v provozu v posledních několika exemplářích, které by měly také dojezdit ještě letos. „Zatím se opravuje rám. Až bude hotový a bude oplechovaný, zamíří také do lakovny,“ uvedla Doležalová.

Raritou dopravního podniku je loď Morava


Nejzajímavější historii má trolejbus 9Tr, který jezdil v letech 1980 až 1996 v Brně a po vyřazení byl prodaný do ukrajinského Rovna. Když už dojezdil i tam, podařilo se jej dopravnímu podniku v roce 2019 získat zpět a do letoška stál odstavený ve vozovně. „V dubnu byl převezený do Zlineru, kde jej odstrojují a zjišťují, co ještě lze použít a co je potřeba udělat nové. Použitelné části půjdou na opískování a my čekáme, až nám dovezou nový trakční motor a obě nápravy. Další práce už si zase budeme dělat sami,“ řekla Doležalová.

Kdy budou vozidla hotová a připravená ukázat se veřejnosti, není jisté. Zaměstnanci na těchto vozech pracují, když jim to aktuální vytížení dovoluje. Zároveň by letos měla skončit renovace tramvaje 4MT z 50. let minulého století, bude z ní kavárenský vůz. Ve sbírce dopravního podniku je několik tramvají a autobusů, převážně jde o vozidla vyrobená ve druhé polovině 20. století, výjimečně starší či mladší. Raritou je loď Morava, která byla jednou z prvních lodí, které provozoval dopravní podnik na přehradě po druhé světové válce.

 

Publikoval: Filip Červinka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru