Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní podnik města Prahy zahájil stavbu trolejbusových tratí

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v Letňanech zahájil v pondělí 10. ledna výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. 

17:01 / 11. ledna 2022
Dopravní podnik města Prahy zahájil stavbu trolejbusových tratíi

Foto: Trolejbus v zastávce Letňany (DPP)

Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury. Stavba potrvá 10 měsíců, její uvedení do zkušebního provozu DPP předpokládá v průběhu letošního října. Bude to znamenat skutečný návrat trolejbusů do Prahy, které budou na lince č. 58 jezdit z Palmovky do Čakovic a část spojů až do Miškovic.

Elektrizaci trasy autobusové linky č. 140 zrealizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Celková hodnota zakázky je necelých 284 milionů korun. Trolejové vedení bude pokrývat zhruba 50 % z celkové trasy nynější autobusové linky č. 140, která se po dokončení stavby změní na trolejbusovou linku č. 58. Zhotovitel naváže na necelý kilometr stávajícího trolejového vedení v Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Nově přibyde obousměrně také v úseku Palmovka – Kundratka, dále pak mezi zastávkami Kelerka a Prosecká a mezi autobusovým terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice, celkem 11, 234 km trolejového vedení. Po dokončení stavby bude mít trolejové vedení linky č. 58 necelých 14 kilometrů. 

Kromě stavby trakčních stožárů a trolejového vedení zhotovitel položí kabelovou trasu, postaví novou kontejnerovou měnírnu a 18 nabíjecích stání v garáži DPP Klíčov a novou kontejnerovou bateriovou stanici v Čakovicích, která bude sloužit k nabíjení trakčních baterií trolejbusů na konečné zastávce. 

Zlepšení životního prostředí a zvýšení komfortu cestujících


Zhotovitel dále upraví a vybaví novou technologií stávající měnírnu v Prosecké a bývalou trolejbusovou měnírnu v Příborské ulici v Letňanech, která po více než 55 letech bude opět sloužit svému původnímu účelu, tj. napájení trakčního vedení pro trolejbusy. „Elektrizací linky č. 140 napravujeme chybu, kterou před 50 lety udělalo komunistické vedení Prahy, kdy zanikl trolejbusový provoz v Praze. Moderní trolejbusy v roce 2022 budou jezdit mezi Palmovkou a Miškovicemi. V prudkém stoupání Prosecké ulice nám autobusy spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. To je strašně moc hluku a emisí. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic. Nevznikne zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného osvětlení vyměníme za nové moderní, které budou umět svítit a poslouží i pro trakční vedení,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Čtrnáct kilometrů trolejového vedení, které bude mít nová linka č. 58 z Palmovky do Miškovic po svém dokončení, je skvělá zpráva pro Pražany. Do Prahy se tak opět vrací trolejbusy, snižujeme tak emise v městské hromadné dopravě a naplňujeme tak klimatický plán Prahy. Spalovací motory v dopravě jsou jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a způsobují celou řadu respiračních onemocnění. Do roku 2030 bude alespoň 75 % vozového parku autobusů DPP nahrazeno tzv. čistými vozidly: bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy,“ uvedl Petr Hlubuček, náměstek primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti a člen dozorčí rady DPP.


Autor: Bc. Filip Červinka (zdroj: TZ DPP)

Dopravní podnik města Prahy zahájil stavbu trolejbusových tratí Foto: Základní kámen stavby (DPP). Dopravní podnik města Prahy zahájil stavbu trolejbusových tratí Foto: Základní kámen stavby (DPP). Dopravní podnik města Prahy zahájil stavbu trolejbusových tratí Foto: Slavnostní poklepání základního kamene (DPP).
zpět na články

inzerce

nahoru