Dopravní podnik Ostrava již převzal první z 35 tramvají Škoda 39T
V areálu dílen v Ostravě-Martinově převzal Dopravní podnik Ostrava (DPO) do provozu první tramvaj Škoda 39T. Do konce února převezme od Škody Transportation postupně dalších pět vozů. Do konce září bude tramvají celkem 35. V souvislosti se zařazováním nových tramvají do vozového parku bude podnik postupně vyřazovat z provozu zastaralé typy vysokopodlažních tramvají T3 a T6. Ukončí tak v Ostravě provoz spřažených souprav. Novinářům to řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Jedno vozidlo stojí 47,5 milionu korun. DPO má dosud objednáno 35 vozů za celkem 1,7 miliardy korun. Pět dalších vozů je v opci. K tomuto Morys řekl, že pro ně podnik hledá financování. Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání. Podnik bude nové vozy nasazovat nejprve na linky 4 a 10, které jezdí z Martinova na Novou Huť a z Dubiny na Hranečník.
"Konec spřažených souprav bude určitě významným milníkem nejenom pro Ostravu, ale věřím, že to bude inspirací i pro další města nejen v České republice, protože spřažené soupravy skutečně mohou způsobovat to, že někteří cestující se necítí ve vozech zcela bezpečně," uvedl Morys.
Podle něj se bezpečnost cestujících zvýší i díky tomu, že celý vůz je monitorovaný kamerovým systémem, což by mělo zamezit i vandalismu. Ředitel sdělil, že za odstraňování následků vandalismu na poškozených druhých vozech souprav DPO jen v loňském roce zaplatil skoro 150.000 korun. Stávalo se i to, že někteří lidé zkoušeli jezdit na spřáhle mezi vozy.
"Spřažené soupravy se uvidí v našich ulicích ve výjimkách, kdy se budou například posilovat spoje na nějaké festivaly, zápasy a tak dále," řekl Morys.
Zdeněk Sváta, člen představenstva Škody Transportation odpovědný za realizaci zakázek, řekl, že tramvaje jsou prvními z nové škodovácké generace Forcity Smart. Po Ostravě bude následovat Plzeň, Brno a Bonn. Firma je nabízí i dalším městům.
"Mají otočné podvozky a jsou stoprocentně nízkopodlažní. Nízkopodlažnost je obecně trend v Evropě a otočný podvozek je technologie, která umožňuje provoz s optimálním vlivem na infrastrukturu. To znamená, lidově řečeno, že nedochází k broušení kolejí," uvedl Sváta. Podle něj je technickým pokrokem kombinace nízkopodlažnosti a otočných podvozků.
Vozy jsou pro Ostravu přizpůsobené na míru požadavkům DPO. "Jsou vyríběmé na trochu vyšší rychlost než ostatní, které děláme. Je to dáno tím, že mají být nasazeny na trasy v Ostravě určené až pro rychlost 80 kilometrů v hodině. Použili jsme i silnější motory," uvedl Sváta.
Rovněž řekl, že interiér tramvají je pro lidi s omezenou pohyblivostí proveden velmi komfortně. "Tramvaj má také speciálně vyvinuté čelo, aby v případě kolize minimalizovala poranění chodce. Je tvarováno tak, aby nedocházelo k vtažení pod tramvaj," sdělil Sváta.
V Plzni se vyráběly první dva vozy Škoda 39T. Ostatní se už montují v závodě Škoda Ekova v Ostravě. Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) řekl, že výroba v Ostravě dává těmto tramvajím přidanou hodnotu. Souvisí to s loňským prodejem původně městské společnosti Ekova Electric Škodě. "Potvrzuje se, že to byl strategicky dobrý krok," dodal primátor.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)