Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní podnik v Brně řeší problémy s energiemi

Brněnský dopravní podnik zatím nemá na příští rok zajištěnou dodávku elektřiny ani plynu. Vedení podniku zvažuje, že by elektřinu mohl koupit třeba jen na první čtvrtletí, protože by později mohla být levnější. ČTK to řekl ředit Miloš Havránek.

12:32 / 30. srpna 2022
Dopravní podnik v Brně řeší problémy s energiemii

Foto: dpmb.cz

"Dlouhodobě se nám osvědčilo, když jsme fixovali cenu. Díky tomu teď platíme 4800 korun za jednu MWh elektřiny, některé podniky přitom nakupují za spotové ceny. Elektřinu bychom měli mít nakoupenou do 19. prosince. Bohužel, současná cena neodráží tržní cenu. Jsme ve válce a trh v ní nefunguje," řekl Havránek. Podle něj je třeba hledat systémové řešení na národní či evropské úrovni. Jenže jak rychlé bude řešení, je otázka, když už od 1. ledna má Česko zákon, který železničním a tramvajovým dopravcům odpouští poplatky za obnovitelné zdroje energie, ale EU jej dosud nenotifikovala. "Stojí nás to 30 milionů korun ročně a potýkáme se s úřední pomalostí," doplnil Havránek.

Že by brněnská MHD v lednu nevyjela, si představit neumí, ale za jakou cenu to bude, netuší. Ceny elektřiny se mění v podstatě každý den a jsou čím dál vyšší. "Počítáme rozpočet na příští rok a prostě to nevychází," podotkl Havránek.

Zatímco nedostatku elektřiny se neobává, plynu příští rok dostatek být nemusí, pokud Rusko bude dále omezovat jeho dodávky. Dopravní podnik přitom zhruba před deseti lety vsadil na přechod poloviny autobusů na stlačený zemní plyn. Provoz plynových autobusů byl citelně levnější než naftových a také ekologičtější. "Věřím, že plyn nakonec bude, ale určitě za výrazně vyšší ceny. Současná situace je obrovské neštěstí. Plyn mohl ještě pár desítek let vykrývat potřeby, než se prosadí plně čistá energie. Ale situace už se asi nevrátí, takže řešíme, co s vozovým parkem," řekl Havránek. Prvních 12 autobusů již poměrně brzy dojezdí, ale podnik jich má 160. A je prakticky jisté, že příští rok nebude mít na investice. "Až budeme mít, asi koupíme naftové autobusy. I když existuje evropská směrnice, která nám de facto zakazuje je kupovat," řekl Havránek. Podnik také uvažoval o tom, že by autobusy mohly jezdit na bioplyn, ale proč nelze tuto surovinu brát z brněnské čistírny odpadních vod, Havránek neví.

Drobné úspory je podle něj možné v provozu udělat, tedy škrtnout některé méně vytížené spoje, ale to jsou v současné situaci drobné, které situaci neřeší. Stejně tak by ji neřešilo ani "kosmetické" zvýšení jízdného. Naopak si myslí, že je potřeba mít cenově dostupnou MHD, aby ji lidé dostatečně využívali. "Pořád platí, že je ekologičtější než auto a efektivnější," dodal Havránek.

Autor: Karel Geba (čerpáno z ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru