Dostavbu D7 může ohrozit nedostatek finančních prostředků
Na jednání starostů obcí dotčených dostavbou dálnice D7 a zástupců dalších institucí ve středu 1. prosince v lounském kulturním domě zmínil možnost chybějícího financování pro další roky generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl.
Informačního setkání k realizaci a dostavbě chybějících úseků dálnice D7 se zúčastnily kromě vrcholného vedení Ředitelství silnic a dálnic ČR další zhruba tři desítky zástupců samospráv a organizací. ŘSD ČR na úvod prezentovalo aktuální stav realizovaných i připravovaných úseků dálnice D7. „V polovině prosince zprovozníme další úsek, a sice zkapacitnění obchvatu Panenského Týnce. Stavbu obchvatu Chlumčan plánujeme zahájit zkraje příštího roku, pokud bezproblémově dokončíme výběrové řízení na zhotovitele,“ sdělil ředitel chomutovské Správy ŘSD ČR Martin Vidimský. Na území Ústeckého kraje pak zbude dokončit rozpracované zkapacitnění obchvatu Loun a připravit zkapacitnění obchvatu Postoloprt, kde proces zkomplikovala možnost zaplavení dálnice vodou z Chomutovky. ŘSD ČR na základě nových posudků muselo přepracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí a bude žádat o nové územní rozhodnutí. V případě obchvatu Loun generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl potvrdil platné termíny, a sice, že nově budovaný jízdní pás bude zprovozněn v září příštího roku a kompletně bude dálnice zprovozněna v květnu roku 2023. „Dnes máme shodou okolností na této stavbě statutární kontrolní den, kde se chci podrobně seznámit s dílčími problémy. Všechny by měly být řešitelné bez ohledu na termín zprovoznění,“ ujistil přítomné Radek Mátl.
Poměrně hladce se posouvá vpřed příprava tří úseků dálnice D7, a to od konce stávající dálnice u Slaného směrem k Panenskému Týnci. „Na všech třech úsecích nyní řešíme majetkové vypořádání pozemků potřebných pro stavbu. Přes dílčí komplikace, bez kterých se bohužel neobejde asi žádná příprava stavby, se nám někde snadněji, někde hůře daří získávat potřebné pozemky,“ popsal přípravu tří úseků dálnice D7 ve Středočeském kraji ředitel Závodu Praha Tomáš Gross. Podle něj stále platí, že stavby by mohly být připravené k realizaci v druhé polovině roku 2023.
Poměrně optimistický výhled však může v dalších letech narazit na nedostatek finančních prostředků z národních zdrojů. „Bohužel dálnice D7, zejména části ve Středočeském kraji, není zařazena do rozpočtu SFDI na další roky. Je to dáno zejména tím, že prioritu dostávají stavby, které jsou součástí mezinárodních tahů TEN-T a na jejich spolufinancování se můžou podílet evropské fondy,“ vysvětlil současný stav generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj je nyní důležité, aby potřebu dálnice z Prahy do Chomutova a dále do Německa výrazně tlačili vpřed jak zastupitelé obcí, tak kraje, ale i velké firmy, které jsou na dálnici navázány, zejména z okolí průmyslové zóny Triangle.
Autor: Jakub Cimburek (zdroj: ŘSD)