Otevřít menu
Doprava dnes
-

DPMB doplnil svou sbírku retrovozidel o nově zrekonstruovaný trolejbus Škoda 22Tr

Brněnský dopravní podnik pokračuje v rozšiřování své sbírky historických vozidel. Podnik se aktuálně pyšní novým přírůstkem – trolejbusem Škoda 22Tr. Tento a další vozy mohou zájemci vídat na akci Dopravní nostalgie nebo ve dnech otevřených dveří.

8:33 / 20. května 2023
DPMB doplnil svou sbírku retrovozidel o nově zrekonstruovaný trolejbus Škoda 22Tri

Foto: Nový přírůstek brněnského dopravního podniku – Škoda 22Tr. Zdroj: SDP ČR

Do sbírky retrovozidel Dopravního podniku města Brna (DPMB) přibyl nový kousek, a to trolejbus Škoda 22Tr. Tento typ vozidel jezdil po Brně téměř dvě desítky let a řadí se mezi první ryze české nízkopodlažní trolejbusy.

„Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem 13 vyrobených kusů jich tady jezdilo 8. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Na staronovém vozidle probíhaly téměř 17 měsíců nezbytné opravy, kterých se ujali pracovníci ve vozovně v Komíně. Během této doby se na voze uskutečnila kompletní generální oprava. „Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ informoval Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB.

Nechybělo ani položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. Poté, co byly oba články vozu opět spojeny, začala nejnáročnější část oprav. Na řadu přišlo oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími. V minulosti jezdily vozy Škoda 22Tr především na linkách 25, 26 a 37. S postupným nasazováním moderních vozů Škoda 27Tr však byly „dvaadvacítky“ z provozu postupně vyřazovány.

Další probíhající opravy vozů

V současné době prochází proměnou do původní podoby i vůz 14TrM. Do tohoto trolejbusu jsou nyní montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Opravy na voze by měly být dokončené o letošních prázdninách. DPMB dále pracuje na opravě nejstaršího z renovovaných vozů – trolejbusu Škoda 9Tr. Tento vůz vozil cestující po Brně v rozmezí let 1980 až 1996. Následně putoval do ukrajinského Rovna, kde fungoval v běžném provozu až do roku 2019. Dopravní podnik vůz odkoupil a pustil se do jeho renovace.

„Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ zakončil Žůrek.

Historické vozy a retrovozy brněnského dopravního podniku mohou lidé spatřit na již tradiční akci Dopravní nostalgie či ve dnech otevřených dveří.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru