Otevřít menu
Doprava dnes
-

DPO vypsal tendr na vodíkovou plničku. Příští rok už s vodíkovými autobusy

V plném proudu je výběrové řízení na vodíkové autobusy. DPO nyní vypsal tendr na vodíkovou plničku na Hranečníku, v létě pak na dodavatele vodíku. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vstupuje do první etapy své vodíkové budoucnosti. Ta by měla vyvrcholit nasazením prvních vodíkových vozidel v druhé polovině příštího roku.

9:44 / 27. února 2022
DPO vypsal tendr na vodíkovou plničku. Příští rok už s vodíkovými autobusyi

Foto: www.sdp-cr.cz

První vodíková nádrž se dvěma samostatnými pumpami. Jedna bude sloužit novým vodíkovým autobusům DPO, druhá všem ostatním zákazníkům s vozidly na vodík. Plnička by mohla stát už v příštím roce na Hranečníku jako součást autobusových garáží. Plánovaná je kapacita až 15 naplněných autobusů denně, každý zhruba pětatřiceti kilogramy vodíku za přibližně 5 minut. Tímto výběrovým řízením udělal DPO další zásadní krok ke své dlouho diskutované a připravované vodíkové budoucnosti.

„Vodík je zcela jistě palivem budoucnosti. Jediným (v uvozovkách) odpadem při jeho používání je vodní pára, tedy čistá voda. Takže je to 100% bezemisní zdroj. Navíc rychlostí plnění i možnostmi dojezdu se vyrovná CNG autobusům, v tomto ohledu tak poráží i elektrobusy,“ uvádí Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.

„Nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD je jedním z opatření Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), který byl nedávno schválen zastupitelstvem města. Ostrava se jím zavázala snížit do roku 2030 produkci emisí CO2 o 55% v porovnání s rokem 2000 a pokračující ekologizace veřejné dopravy je jeho důležitou komponentou. Samozřejmě dnes ještě nelze s úplnou jistotou tvrdit, že se vodíkový pohon v budoucnu prosadí v masovém měřítku, jsme však přesvědčeni, že tak, jako tomu bylo i na počátku bateriové elektromobility, je úkolem veřejné správy přispět k prosazení nových a perspektivních technologií, a tím pomoci k jejich rozšíření a zvýšení dostupnosti i pro ostatní uživatele,“ dodává primátor Ostravy Tomáš Macura.

Předpokládaná cena vodíkové plničky přesáhne 150 milionů korun. Tři pětiny (88 milionů) půjdou z dotací Operačního programu Doprava EU, statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje. V první etapě budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do nichž se bude palivo stlačovat na tlak potřebný k naplnění vozidel. Palivo do zásobníků bude nejprve zaváženo. V další fázi se počítá s tím, že se bude na místě i vyrábět. V souladu s Vodíkovou strategií ČR se počítá s využitím nízkouhlíkového vodíku. DPO plánuje nasadit první vodíkové autobusy ve druhé polovině roku 2023.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru