Otevřít menu
Doprava dnes
-

Důležitý krok k bezpečnější železnici není jenom ve strojích, ale i v personálu! Navíc se chystá zkušební provoz

Český železniční svět pokořil další metu v zavádění evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Zástupci z řad dodavatelů v půlce května slavnostně předali Českým drahám za přítomnosti ministra dopravy první stroj zpětně dovybavený palubní jednotkou ETCS, který může okamžitě na trať. ČD získalo od Drážního úřadu povolení k uvedení vozidla na trh.

5:57 / 31. května 2022
Důležitý krok k bezpečnější železnici není jenom ve strojích, ale i v personálu! Navíc se chystá zkušební provozi

Foto: Bc. Karel Geba

Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků

Prototypové vozidlo řady 362 WTB může do komerčního provozu pod zabezpečovacím ETCS na tuzemské železniční síti, tedy v takzvaném režimu Switch-On. „Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti na železnici, a to nejen u nás, ale v celé Evropě. Touto jednotnou technologií jsme již vybavili několik stovek kilometrů našich tratí a pokračujeme dál tak, abychom mohli spustit výhradní provoz ETCS na koridorech v roce 2025,“ řekl na předání ministr dopravy Martin Kupka.
 
Konkrétně se jednalo o prototypové vozidlo 362 165-3, které již v polovině roku 2021 prošlo v Česku úspěšně testy kompatibility traťové a palubní části ETCS a poté obdrželo potřebné certifikáty posouzení shody a bezpečnosti. Další sériové lokomotivy řady 362 WTB již je možné schvalovat pro komerční provoz pod ETCS výrazně jednodušším způsobem bez nutnosti doložení celého souboru dokumentace čítajícího více než sto dokumentů.

V segmentu retrofitů jsme na špičce

S blížícím se datem výhradního provozu pod ETCS na vybraných koridorových tratích 1. 1. 2025 podle Ing. Tomáše Businského z ČD Telematika roste poptávka po zavedení tohoto systému do provozovaných vozidel, ale také časový tlak na takové implementace. „Nesmírně nás těší, že v segmentu retrofitů jsme na úplné špičce a v posledních několika týdnech jsme vyhráli další dvě významné zakázky pro národního dopravce, a sice zpětné vybavení populárních ‚Pendolin‘ a ‚CityElefantů‘ systémem ETCS,“ řekl dříve na Masarykově nádraží Businský.  

Je stěžejní získat zkušenosti ze zkušebního provozu

Termín výhradního provozu pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS se kvapem blíží a České dráhy se na něj samozřejmě připravují i s dalšími dopravci. Ale ETCS není jenom o strojích a instrastruktuře, ale i o přeškolení personálu na tento zabezpečovač. O tom na akci mluvil Ing. Radek Šafránek, ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu: Bavíme se o evropském zabezpečovacím systému ETCS. Nejsme v tom jako členský stát sami. Celá Evropa má jeden cíl, a to zabezpečit jak infrastrukturu, tak vozidla. Ten proces není vůbec jednoduchý. V porovnání s ostatními státy můžu říct, že jsme premianty. V tomto okamžiku máme ve zkušebním provozu 1000 km tratí. Do zkušebního provozu by mělo jít téměř 400 dalších vozidel s ETCS. Pro nás je stěžejní získat zkušenosti z tohoto zkušebního provozu a ověřit si spolehlivost mobilní části a také stabilnost infrastruktury. Není to jenom o zabezpečení vozidel a infrastruktury, ale také o proškolení personálu. K tomu vymýšlíme plány pro strojvedoucí a další, aby ten provoz zvládli.“

Drážní úřad navíc může sériové lokomotivy řady 362 WTB již schvalovat pro komerční provoz pod ETCS výrazně jednodušším způsobem, protože ČD nemusí dokládat kompletní soubor dokumentace čítající více než sto dokumentů. K tomuto tématu generální ředitel ČD Michal Krapinec dodal, že dopravce už zahájil také školení stovek svých strojvedoucích. Ve druhé polovině letošního roku pak dráhy plánují spustit provoz prvních vlaků pod dohledem zabezpečovače.

Zabezpečení tratí i vlaků se stalo hodně diskutovaným tématem zejména loni v létě po sérii nehod na tuzemských železnicích. Prioritou státu je v této oblasti zavádění systému ETCS. Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku. Například při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.

Autor článku: Karel Geba

Důležitý krok k bezpečnější železnici není jenom ve strojích, ale i v personálu! Navíc se chystá zkušební provoz Foto: Bc. Karel Geba. Důležitý krok k bezpečnější železnici není jenom ve strojích, ale i v personálu! Navíc se chystá zkušební provoz Foto: ACRI.
zpět na články

inzerce

nahoru