Důvody dlouhodobých úspěchů AŽD Praha? Investice do technologií a neusnutí na vavřínech!
AŽD Praha už není jen bezpečnost železnice, ale také dodavatel chytrých systémů řízení dopravy ve městech, dodavatel dopravní telematiky na silnice, dálnice i do tunelů. „Ano, už to není pouze o železnicích, ale je to i o dopravních podnicích, děláme pro města, pro silnice, dálnice, víc je toho ale pro železnici, tak 70 ku 30 ve prospěch železnice,“ vypočítává generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
„Máme dvacet jedna dceřiných společností v Česku i v zahraničí“ prozrazuje Zdeněk Chrdle. „Jedná se o společnosti například zaměřené na specifický vývoj, na metro, na silniční systémy, a podobně. Není to tak jednoduché to všechno uřídit,“ usmívá se.
Zdeněk Chrdle je generálním ředitelem největší technologické firmy na české železnici, která je ryze v českých rukou, vlastněná pouze českými vlastníky, bez zahraničního kapitálu nebo akcionářů. Zdeněk Chrdle se vypracoval stejně jako celá firma od píky až na vrchol. „Po vysoké škole jsem začínal na dílně, jako pracovník, kdy jsem si prošel všechno přes technologii konstrukci, kontrolu a další pozice. Ještě před vysokou školou jsme vlastně byli na dílně, pak jsme šli jako absíci na vojnu a poté jsme opět začali na dílně,“ vzpomíná na své začátky Zdeněk Chrdle. Společnost ADŽ ustála tlak ostré konkurence na stavebním a technologickém trhu a zdárně přežila i všechny výkyvy ekonomiky v uplynulých 30 letech! „Byl tam kus dobré analýzy, syntézy,“ usmívá se generální ředitel. „Určitě i štěstí, štěstí na lidi kolem sebe i na železnici, štěstí, že jsme měli určitě takové vlastníky, protože už jsme nemuseli dávno být,“ upozorňuje.
Konkurence? Náš dobrý výrobek si také najde své zákazníky
Neusnout na vavřínech a rozvíjet se stále dál? Přesně tak by se dala popsat silná stránka společnosti AŽD včetně generálního ředitele Zdeňka Chrdleho. „Hodně jsme investovali do technologií, což je jasně vidět. Místo toho, abychom se obohatili a odnesli ty peníze domů, tak jsme je otáčeli do vývoje, to je strašně důležité,“ nepochybuje. „Na začátku jsme třeba po privatizaci žádali o půjčku, banka nám nepůjčila a museli jsme peníze splácet fondu. Spláceli jsme velké splátky a úroky a pamatuji si, že jsme jednou nezaplatili a museli jsme uhradit 20 miliónů penále,“ prozrazuje Zdeněk Chrdle.
„Některé ty kroky byly opravdu hodně náročné. Samozřejmě tam byl i enormní atak zahraničních firem, které nás chtěli zničit, koupit, různě dehonestovat a destabilizovat, ale to jsme také ustáli. Teď jim mnohdy úspěšně konkurujeme. Jsou samozřejmě silnější svojí politickou, finanční a lobbistickou mocí, ale ten náš dobrý výrobek si také najde své zákazníky, takže to byla opravdu taková syntéza různých vstupů, parametrů, které do rozhodovacích procesů vstupovaly,“ přemítá generální ředitel bezesporu největší technologické firmy na české železnici.