Otevřít menu
Doprava dnes
-

Emisní povolenky zdraží silniční dopravu, tvrdí Martin Felix z Česmad Bohemia

Zdražení pro zákazníky i veřejnost, přesně to by měl být neblahý efekt zavedení emisních povolenek pro silniční dopravu. Malí dopravci nebo dopravci v méně rozvinutých zemích se mohou dostat do pozice, kdy nebudou stačit kapitálově silnějším konkurentům.

11:32 / 19. prosince 2022
Emisní povolenky zdraží silniční dopravu, tvrdí Martin Felix z Česmad Bohemiai

Foto: mdcr.cz

Systém obchodování s povolenkami se podle víkendové dohody nyní bude vztahovat i na vytápění a na silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava. Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 procent proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. Ekonomické dopady přechodu na čistší energetiku má spotřebitelům pomoci mírnit nově zřízený klimatický fond.

"Neznáme konečné detaily, jak by systém povolenek v dopravě fungoval, ale rozhodně by neměl být pod vlivem spekulantů jako povolenky v energetice. Upozorňujeme na to, že nástup musí být pozvolný a zejména u velkých vozidel musí být k dispozici funkční alternativy. Změna nesmí být provedena tak, že způsobí závažné rozkolísání oboru," sdělil Martin Felix mluvčí největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia, pro ČTK.

Evropa by se také podle Česmadu měla vyvarovat vícenásobné penalizace silniční dopravy, kdy jsou v jednotlivých zemích odlišné mýtné sazby a omezuje se úvěrování pro dopravce s konvenčními vozidly. "Peníze zaplacené za emisní povolenky v silniční dopravě by se měly beze zbytku vrátit do silniční dopravy. A upozorňujeme i na to, že se na trhu v EU potkávají místní dopravci s dopravci z třetích zemí, kteří by si vozili palivo bez zatížení povolenkami," dodal mluvčí Česmadu.

Autor: Karel Geba (čerpáno z ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru