Otevřít menu
Doprava dnes
-

Exkluzivně jsme vyzpovídali ministra dopravy Martina Kupku a generálního ředitele Správy železnic! Ptali jsme se na správní radu Správy železnic!

V pátek 1. července jsme na tiskové konferenci na pražském Hlavním nádraží dohromady vyzpovídali Martina Kupku (ODS), ministra dopravy, a generálního ředitele Správy železnic na téma správní rada Správy železnic! Ministra dopravy jsme se také ptali na dva nově rozjeté projekty, jimiž jsou 50% sleva pro invalidy třetího stupně a web Česko bez bariér.

5:00 / 3. července 2022
Exkluzivně jsme vyzpovídali ministra dopravy Martina Kupku a generálního ředitele Správy železnic! Ptali jsme se na správní radu Správy železnic!i

Foto: Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdroj fotky: Správa železnic a archiv Martina Kupky.

Tohle je konkrétní pomoc, jak přispět k tomu, aby v ČR rostly cesty bez bariér, říká Martin Kupka

Pane ministře, co je projekt Česko bez bariér?  Proč přichází balíček těchto slev pro lidi s invalidní penzí třetího stupně?

My to chceme držet jako jedno z důležitých témat našeho resortu, protože doprava se musí týkat i těch, kteří mají nějaká omezení. Já bych byl rád, aby byl pohyb po České republice nejenom ve veřejné dopravě, ale obecně 0 co nejjednodušší. Státní dopravní fond infrastruktury se na projektu podílel významně svými dotacemi a podařilo se realizovat tisíce konkrétních projektů, které odstraňují zbytečné bariéry ve městech a obcích. Web Česko bez bariér ukazuje konkrétní dobré příklady, a zároveň varuje před chybami projektantů. Měl by být důležitou pomůckou všem samosprávám. Já využívám i své zkušenosti starostovské, protože tohle je věc, která musí být nabídnuta i samosprávám, protože se tímto tématem trápí. Tohle je konkrétní pomoc, jak přispět k tomu, aby v ČR rostly cesty bez bariér.

Zároveň platí sleva pro invalidy třetího stupně, kteří nemají průkazku ZTP nebo ZTP/P v prostředcích hromadné dopravy vyjma městské hromadné dopravy. Je to zároveň řešení, které by mělo být nejsnazší i z hlediska zajištění toho nezbytného QR kódu, který dává právo na tu slevu. Představili jsme také dnes všechny počiny, které vyvíjí Správa železnic na svých nádražích. Aby se lidé, kteří mají pohybovou obtíž, dostali snadněji na svůj daný vlak. Rozvíjíme novou službu, je jí přímá asistence, kdy si lidé s handicapem mohou přivolat přímo pomoc. Domluvit se na tom, že když budou cestovat např. zítra v sobotu do Olomouce, tak naše pracovnice informačního centra na Hlavním nádraží je dovede přímo na ten vlak, v případě nevidomých to je obrovská užitečná pomoc. Tenhle servis rozvíjíme nejen tady v informačním centru, které má velké využití. Nejenže dává dennodenně více než 100 lidem informace a jakoukoliv pomoc, což je statistika, navíc zmiňuji tuto asistenci osobám s postižením a konečně je to zároveň informačním centrem pro vysokorychlostní tratě.

Chceme, aby se co nejlépe stanovila zdravá hierarchie investic, plánuje ministr dopravy

Pane ministře a pane generální řediteli, změnila se správní rada Správy železnic. Co to podle vás přinese na železnice?

Martin Kupka, ministr dopravy: Já bych byl rád, aby se dařilo dál systematicky postoupat v modernizaci české železnice, lépe propojit jednotlivá krajská města. Chceme, aby se co nejlépe stanovila zdravá hierarchie investic. Aby opravdu první finanční prostředky, kterých bude vždycky nedostatek, směřovaly na ty nejdůležitější a nejpotřebnější projekty, jež vyhledává největší počet lidí a jsou nezastupitelné. To je jeden důležitý úkol. Poté je tu spolupráce s kraji na tom, které železniční tratě právě z hlediska očekávání a plánů jednotlivých krajských samospráv by se měly rozvíjet co  největším tempem. To je základní přehled, kam bychom chtěli zaměřit pozornost. Obměna té správní rady se očekávala již delší čas s ohledem na podmínky, které musí splnit všichni nominovaní, tak to bylo složitější. Věřím, že od července bude nová správní rada pomáhat s dalšími kroky v oblasti železniční infrastruktury jak generálnímu řediteli Správy železnic, tak pochopitelně i resortu.

Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic: Pro mě je to také otázkou, protože konkrétní osoby přímo neznám. Vycházím však z toho, že skutečně je zde zájem státu, aby Správa železnic fungovala. Ale jestli noví členové rady vnesou nové poznatky, které my jsme nerealizovali, myslím nastavení těch procesů či nastavení pohledu na železnici jako takovou, to je předčasné. Těším se ale na spolupráci, určitě o ni bude zájem. A uvidíme, co nastane po definitivním jmenování zbylých členů správní rady.

Předsedou správní rady bude hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

Jak to vnímáte? Co by mohl Martin Červíček vnést do Správy železnic?

Martin Kupka, ministr dopravy: Velká část objemu železniční dopravy se odehrává na základě objednávky krajů. Od první chvíle se snažím o to, aby se resort propojil s jednotlivými regiony. Aby nedocházelo k tomu, že Správa železnic investuje do tratí, které se následně uzavírají, respektive na ně kraje nevystaví objednávku. To jsou zbytečně promarněné peníze. Angažmá Martina Červíčka, který měl řadu let na starost dopravu jako radní dnes jako hejtman, právě směřuje k tomu nejlepšímu provázání s jednotlivými regiony a rozvojem železnice v regionech.

Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic: To se nechám také překvapit, to ale myslím v dobrém. Je dobře, že k nám v podstatě jde legislativec. Je to člověk, který prošel mnoha pozicemi. Neberu, že je jenom politikem, ale i manažerem, protože řídil něco velkého. Mám na mysli Policii ČR. Je možná i dobře, že k nám jde někdo, kdo zná z regionu požadavky a potřeby samospráv nebo kraje. Tady vidím synergii do budoucna a těším se na to, co k nám z jeho strany zazní.

Karel  Geba

zpět na články

inzerce

nahoru