Experti Dopravní fakulty Jana Pernera se budou věnovat udržitelné dopravě
Zástupci Univerzity Pardubice z Dopravní fakulty Jana Pernera se budou podílet na projektu, který se bude věnovat udržitelné dopravě na pražském Letišti Václava Havla. Projekt bude hledat ideální řešení pro velkokapacitní elektrobusy. O toto řešení stojí i odborníci v zahraničí, kteří chtějí podobné řešení pro dalších 7 evropských měst.
Cílem projektu udržitelné dopravy na Letišti Václava Havla
Cílem projektu udržitelné dopravy na Letišti Václava Havla v Praze je snížení nákladů, emisí a dopravního přetížení. Proto se v Praze plánuje využití parciálních elektrobusů, které budou svou energii dostávat kombinovaně z trolejí i baterií na vícero linkách. Jedna z linek elektrobusů povede ze stanice Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Experti z pardubické fakulty budou z této trasy získávat data z provozu a sledovat její efektivitu, a navíc efektivitu systému tzv. dynamického nabíjení během jízdy. „V rámci projektu se kolegové z Katedry elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě zaměří na energetické výpočty, simulaci provozu linky a na optimalizaci využití vozidel při provozu a při nočním stání. Přitom budou myslet na energetickou hospodárnost a šetrnost vůči akumulátorové výzbroji vozidel i vůči nabíjecí infrastruktuře,“ řekl proděkan pro vědecko-výzkumnou činnost doc. Ing. Ladislav Řoutil, Ph.D. z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.
Na zmíněné elektrobusové lince budou jezdit velkokapacitní parciální elektrobusy Škoda Solaris
Na zmíněné elektrobusové lince budou jezdit velkokapacitní parciální elektrobusy Škoda Solaris, které jsou tříčlánkové a dlouhé 24 metrů. Jejich kapacita je srovnatelná s tramvají, přičemž se do nich vejde 179 cestujících. Trolejové vedení pokryje asi polovinu délky trasy linky, v další části pojedou vozidla na baterie. Dopravní experti budou v projektu společně s Dopravním podnikem Praha a. s., Škoda Electric a. s. a Elektroline a. s. sledovat energetickou náročnost provozu a hledat optimální řešení nabíjení baterií elektrobusů. Jejich zaměření se bude zejména věnovat zpracování a vyhodnocování energetických dat. Během pilotního projektu by měl také vzniknout návrh nabíjecího procesu. Z tohoto návrhu vzejde strategie, která se bude aplikovat na řízení energetických toků při provozu i odstavení vozidel.
Hlavním řešitelem projektu je Mezinárodní sdružení městských podniků (UITP). Do pilotních projektů jsou zapojena města Barcelona, Menorca, Amsterdam, Eindhoven, Malmö, Athény, Rimini, Bogota a Praha. Ve většině z nich se uplatní elektrobusy. Projekt Horizon Europe - European Bus Rapid Transit 2030, který se zaměří na elektrifikaci a automatizaci velkokapacitních městských a příměstských linek, se plánuje na roky 2023 a 2024. Po vyhodnocení se výsledky využijí v Evropě i v dalších zemích.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Univerzita Pardubice)