Otevřít menu
Doprava dnes
-

Helma patří na hlavu každého cyklisty

Projekt „Na kole jen s přilbou“ apeluje na všechny cyklisty bez rozdílu věku, aby přijali helmu za samozřejmou součást svého cyklistického vybavení.

12:43 / 27. června 2022
Helma patří na hlavu každého cyklistyi

Foto: pixabay.com

Dle statistik zemřelo v loňském roce  43 cyklistů. V okamžiku nehody  si svoji hlavu nechránilo přes 72% z nich. Nejtragičtější následky jsou evidovány u cyklistů starších 55 let. V uplynulém roce jich zemřelo 27.

„Na vysoké riziko jízdy na kole bez helmy upozorňujeme dlouhodobě. Intenzivněji od minulého roku, kdy jsme loni přesně v tento den spustili kampaň AUTOMATICKY společně s vyhlášením Dne s přilbou. V této letošní fázi upozorňujeme na riziko jízdy bez přilby zejména cyklisty vyššího věku, kteří často pečují o všechny a všechno kolem sebe, ale na vlastní bezpečí mnohdy zapomínají. Věříme, že by naše informace mohly motivovat i jejich blízké, aby svým rodičům či prarodičům přilbu na kolo pořídili,“ vysvětlila důvody pro pokračování kampaně plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence.

Toto vše platí bez ohledu na to, zda člověk na kole sportuje či se jím dopravuje do práce nebo na nákup. K nehodě s vážným úrazem hlavy může dojít nejen v náročném terénu, ale i na rovné silnici kousek od domova.

Projekt v této fázi kampaně cílí právě na starší cyklisty. „Je alarmující, že z 27 usmrcených cyklistů ve věkové kategorii nad 55 let jich 20 nemělo v době nehody cyklistickou přilbu. Legislativa plnoletým cyklistům v tomto ohledu nic nenařizuje, ale měl by zvítězit zdravý rozum. Vždyť život a zdraví máme jen jedno,“ doplnil ke kampani plk. Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie.

Z obecného hlediska jsou cyklisté v provozu jedni z nejvíce zranitelných účastníků; pro seniory to platí dvojnásobně. „Jízda na kole jako taková se nezapomíná." Nebo „Za mého mladí nic takového nebylo, nepotřebuji to ani teď". „To jsou nejčastější věty seniorů, se kterými hovoříme na akcích a snažíme se je přesvědčit o používání ochranné přilby. Dovednost se nezapomíná, ale od jistého věku opět klesá. Pohybový aparát seniorů křehne a reakční doba se prodlužuje. Pád z jízdního kola může být při tzv. samonehodě fatální, natož došlo-li by ke střetu například s automobilem. Určitě by tedy neměli přilby brát na lehkou váhu a pohlížet na ně jako na novodobý výmysl, který v mládí v řidším provozu nepotřebovali,“ upozornila Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.

 „Z dat Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj vyplývá, že má Česká republika v mezinárodním srovnání jeden z největších podílů seniorů v populaci. To má pochopitelně dopad i do statistik dopravních nehod a je zřejmé, že je seniorům v provozu věnovat pozornost. Na věk často navazuje způsob, jakým se lidé v provozu pohybují. Řada starších lidí si už netroufá usednout za volant anebo řidičský průkaz nikdy neměli. Pěšky může být potřebnou vzdálenost obtížné zvládnout a prostředky MHD nemusí mít v daném místě dostatečné pokrytí. Jako vhodná alternativa přepravy se tak nabízí jízdní kolo. Zejména starší cyklisté ale mohou mít problém posoudit některá rizika, obzvlášť pokud nejsou držiteli řidičského oprávnění. Přestože je nezbytné seniory v dopravě školit a vzdělávat, měli bychom apelovat i na mladší účastníky provozu, aby ve vztahu ke starším lidem na silnicích zachovávali nadhled, vzájemný respekt a toleranci,“ řekl k pohybu seniorů v silničním provozu Roman Budský z Platformy VIZE 0. 

Tvůrci kampaně věří, že starším cyklistům mohou přinést vyšší bezpečí i mezigenerační vtahy a zájem o blízké.

Cílem projektu „Na kole jen s přilbou“ je prostřednictvím komunikační kampaně přispět ke snížení nehod a následných úrazů cyklistů způsobených nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole.

S hlídkami se lidé budou moci opět setkat až do října po celé České republice. Hlídkové týmy cyklisty ochotně seznámí s kritérii, jak se bezpečně pohybovat na jízdním kole nejen po silnicích. Sdělí mnoho zajímavých informací a rádi zodpoví i dotazy.

Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.nakolejensprilbou.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru