Otevřít menu
Doprava dnes
-

Iniciativa Dám respekt představila výsledky nového průzkumu KANTAR na téma Vztah cyklistů a motoristů

Ve čtvrtek 31. května 2023 iniciativa Dám respekt uspořádala tiskovou konferenci, na které prezentovala výsledky nového průzkumu KANTAR na téma Vztah cyklistů a motoristů. Výzkum se zabýval porovnáním postojů mladých řidičů a profesionálních řidičů ve vzájemné toleranci s cyklisty. Dám respekt zveřejnila i nový spot!

11:51 / 31. května 2023
Iniciativa Dám respekt představila výsledky nového průzkumu KANTAR na téma Vztah cyklistů a motoristůi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Dám respekt.

Cílem všech zastoupených institucí v iniciativě Dám respekt je snížení nehodovosti na českých silnicích a ochránění cyklistů a chodců

Akce se zúčastnili zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger, předseda expertní rady Platformy vize nula Roman Budský a vedoucí Samostatného oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Cílem všech zastoupených institucí v iniciativě Dám respekt je snížení nehodovosti na českých silnicích a ochránění cyklistů a chodců. „Respekt cyklistů a řidičů. Jsou to stále stejní lidé. Jednou jedeme v autě, podruhé na kole. Já strávil ročně 30 000 km na kole a následně 50 000 km v autě, takže to vidím z obou stran. Když jsme se do iniciativy Dám respekt pustili, tak jsme věděli, že na silnici chybí respekt. Chceme bezpečí na silnici pro všechny,“ řekl zakladatel iniciativy Dám respekt Roman Kreuziger a dodal: „Abychom mohli dělat osvětu, tak potřebujeme čísla. My je máme. Z nich vychází klíčová zjištění. Velká část populace stále považuje vztah cyklistů a motoristů za nepřátelský. A alarmující je nedostatečná znalost dopravních předpisů týkajících se cyklistiky. Mnoho lidí si plete cyklopruh a cyklokoridor a neví, kdo má povinnost nosit cyklistickou přilbu. Přibližně třetina respondentů nedokázala správně určit požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty, který činí 1,5 metru.“

Výzkum provedený společností KANTAR CZ proběhl letos v dubnu ve dvou cílových skupinách. U mladých řidičů ve věku 18–30 let a u řidičů referentů (u lidí, kteří používají motorové vozidlo k pracovním účelům alespoň 1x za měsíc, tedy včetně řidičů profesionálů – pozn. red.). Mezi oběma skupinami existují značné rozdíly v odpovědích na některé otázky. Celkem 62 % mladých řidičů vnímá vztah mezi cyklisty a motoristy jako nepřátelský, zatímco u referentů je to pouze 45 %.

„Jsme přesvědčení, že klíčem ke zlepšení situace je především respekt a důsledná osvěta. Vždyť přes 60 procent lidí o sobě tvrdí, že jsou zároveň cyklisté i řidiči. Jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ řekl Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France.

Cyklistů v silničním provozu přibývá

„Člověk by neměl druhým dělat to, co sám nemá rád. V zemích, kde se hodně jezdí na kolech – například v Nizozemsku či Dánsku – jsou motoristé k cyklistům daleko ohleduplnější. A odpovídají tomu i statistiky vážných dopravních nehod. Jedním z důvodů je, že každý automobilista pravidelně usedá na jízdní kolo. Při řízení svého plechového miláčka se tak snadno dovede vcítit do pocitů cyklistů, které na silnici potkává. Cyklistu nepovažuje za obtížného rivala, ale za kolegu. A především za člověka,“ podotkl Roman Budský, předseda expertní rady Vize 0, která dlouhodobě usiluje o snížení nehodovosti.

Potřebu vzájemné ohleduplnosti potvrzuje i Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu. „Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě a cyklistika je stále více celoroční aktivitou. Jde o pozitivní trend, musíme si ale uvědomit, že to vyžaduje od motoristů i cyklistů samotných vzájemnou toleranci a dodržování pravidel. Od ledna do dubna došlo na našich silnicích k více než 700 nehod s účastí cyklisty, při kterých jich 18 zemřelo a 30 bylo těžce zraněno.“

Řešení vztahu cyklistů a motoristů? Infrastruktura, respekt a větší znalost předpisů

Pokud jde o prohřešky motoristů vůči cyklistům, nejčastěji zmiňovanými jsou vysoká rychlost, nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklisty a nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Vnímají to tak obě skupiny oslovených řidičů. Mezi nejčastější prohřešky cyklistů patří podle řidičů jízda vedle sebe na silnici, jízda po chodnících nebo nepoužívání cyklistické přilby. Řidiči se shodují v tom, že lepší cyklistická infrastruktura, vzájemný respekt a větší znalost předpisů silničního provozu by přispěly ke zlepšení vztahů mezi cyklisty a šoféry. Represi považují za méně efektivní řešení.

Výzkum také zjistil, že by si účastníci silničního provozu měli více osvojit dopravní předpisy. Pouze 57 % mladých řidičů a 67 % řidičů referentů správně určilo požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Přibližně třetina lidí nemá o tomto pravidle povědomí. Jen 37 % řidičů referentů a 49 % mladých řidičů správně určilo věkovou hranici, kdy je nošení přilby povinné (do osmnácti let). Jako důvody, proč nenosí přilbu, lidé uváděli nepříjemné pocity, případně že helmu používají jen v případě delších výletů či jen při jízdě na silnici. Někteří lidé zmiňují, že helmu vůbec nevlastní.  

Dám respekt

Iniciativa Dám respekt vznikla v roce 2019. Zaměřuje se na osvětu v online prostředí i na akcích mezi lidmi. Jejím cílem je zvýšení znalosti a dodržování dopravních předpisů souvisejících s cyklistikou, větší ohleduplnost mezi všemi účastníky silničního provozu a v konečném důsledku snížení nehodovosti zranitelných účastníků. Spolupracuje s Policií ČR, BESIPem, Autoklubem ČR a dalšími institucemi. Každý rok přichází s novými videi. Letos se iniciativa věnuje například tzv. Holandskému chvatu. V klipu se představí znovu Roman Kreuziger i tenistka Andrea Sestini Hlaváčková.

Publikoval: Richard Mrkvička (Zdroj: Dám respekt, BESIP, VIZE0)

zpět na články

inzerce

nahoru