Jak bude vypadat budoucnost železnice? Siemens Mobility ji prezentoval na veletrhu InnoTrans 2022
Siemens Mobility se na veletrhu InnoTrans v Berlíně představil sloganem „Destination Digital“. S tímto sloganem tato společnost uvedla čtyři klíčová témata na podporu zákazníka při poskytování udržitelné, pohodlné a nákladově efektivní železniční dopravy. Tato společnost na InnoTrans 2022 prakticky ukazovala, jak si budoucí železnici představuje.
Na venkovní výstavní ploše společnost Siemens Mobility představovala bezemisní trakční jednotky
Na venkovní výstavní ploše společnost Siemens Mobility představovala bezemisní trakční jednotky pro neelektrifikované tratě v provedení trolej/akumulátor Mireo Plus B i ve vodíkovém provedení Mireo Plus H, lokomotivy Vectron pro rychlost 230 km/h i v duálním provedení trolej/diesel a velkokapacitní semidvoupodlažní elektrická trakční jednotka Desiro HC či další. Velkokapacitní dvoupodlažní elektrická trakční jednotka Desiro HC snadno přepraví rostoucí počet cestujících v nové železniční síti Elbe-Spree. Má dva jednopodlažní čelní trakční vozy a dva dvoupodlažní vložené netrakční vozy, což nabízí cestujícím atraktivní rychlou a pohodlnou dopravu s nízkou spotřebou energie. Okna jsou potažena speciálním rastrovaným pokovením pro lepší příjem mobilního signálu. Desiro HC má palubní WiFi a elektrické zásuvky v celém vlaku, řadu TFT monitorů, displeje s informacemi o aktuální obsazenosti a speciální systém pro bezpečnost a komfort cestujících.
Společnost Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) si u Siemens Mobility udělala objednávku na 20 bezemisních dvoudílných elektrických trakčních jednotek trolej /akumulátor Mireo Plus B pro rychlé, pohodné přímé vaky vedené po elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Tyto stroje jsou vybaveny modulární vysoce výkonnou lithiovou trakční akumulátorovou baterií, kterou lze nabíjet za jízdy z liniového trakčního vedení či za stání z liniového nebo bodového trakčního vedení a následně slouží k napájení vozidla při provozu na tratích bez trakčního vedení. Tyto vozy budou od prosince 2023 jezdit v síti regionálního systému Ortenau. Další tyto tři jednotky si objednali na trať Hermann-Hesse-Bahn.
Dalším exponátem v Berlíně byla nová generace vodíkových palivočlánkových trakčních jednotek, která je kombinací inovativního designu a nejnovějších udržitelných technologií. Vozidlo Mireo Plus H je vybaveno elektrickým trakčním pohonem, který využívá elektrickou energii produkovanou vodíkovými palivovými články a vyrovnávací lithiovou akumulátorovou baterií, která zvyšuje rozjezdový výkon a ukládá rekuperovanou energii při elektrodynamickém brzdění. V rámci společného projektu s Deutsche Bahn testuje Siemens Mobility zcela nový kompletní systém, který zahrnuje novou vodíkovou trakční jednotku a nově navrženou plnicí vodíkovou stanici, vytvářející energetické zázemí pro její provoz. Dvouzdrojová (duální) lokomotiva trolej/diesel Vectron Dual Mode spojuje výhody plnohodnotné dieselové lokomotivy a elektrické lokomotivy. Kombinace výkonného dieselového pohonu a zařízení pro odběr elektrické energie z trakčního vedení umožňuje provozovatelům pružně reagovat na měnící se traťové požadavky. Dopravu vlaku lze produktivně zvládnout jedinou lokomotivou, s minimální spotřebou energie a s minimálními emisemi.
Společnost Siemens Mobility představila na veletrhu také novou otevřenou digitální platformu Siemens Xcelerator
Další novinkou byl Vectron MS pro rychlost 230 km/h. Díky maximální provozní rychlosti je tato vysoce výkonná interoperabilní vícesystémová elektrická lokomotiva vhodná pro provoz expresních vlaků na konvenčních i vysokorychlostních tratích, zejména v rychlé dálkové vnitrostátní i mezistátní osobní dopravě.
Společnost Siemens Mobility představila na veletrhu také novou otevřenou digitální platformu Siemens Xcelerator a její aplikace v dopravě. Jde o koncernové portfolio hardwaru, softwaru a digitálních služeb nejen pro prostředí internetu věcí. Řídí se zásadami pro interoperabilitu, flexibilitu, otevřenost systému a poskytování řešení jako služby. Jejím cílem je vytvořit silný ekosystém partnerů, kteří mohou společně a ve větším rozsahu urychlit digitální transformaci a udržitelnost i v oblasti mobility. Díky otevření rozhraní pro všechny členy ekosystému přispívá Siemens Xcelerator k propojení reálného a digitálního světa. Jedná se o první inovaci svého druhu v železničním oboru.
Publikoval: Dagmar Lánská (Zdroj: ACRI)