Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jak mít umístěnou dětskou autosedačku ve voze správně? Ve Švédsku to vědí, a proto mají nejnižší počet úrazů dětí

Švédové mají nejnižší počet úrazů dětí při autonehodách, a to díky jednomu osvědčenému pravidlu, které dodržují. Ve Švédsku lidé umisťují autosedačku do vozu proti směru jízdy, což je pro dítě bezpečnější než sedačka umístěná po směru jízdy. Správně umístěná autosedačka plní funkci ochranného štítu na páteř, krk a hlavu.

10:10 / 8. října 2022
Jak mít umístěnou dětskou autosedačku ve voze správně? Ve Švédsku to vědí, a proto mají nejnižší počet úrazů dětíi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Tým silniční bezpečnosti.

Čeští řidiči a rodiče by se měli ze švédského modelu poučit

Je to padesát let, kdy značka Volvo poprvé nasadila do aut autosedačku, a šedesát let od doby, kdy švédský lékař Sven Bertil Aldman začal zkoumat otázku bezpečnosti dítěte v autosedačce. Inspiroval se v roce 1962 při startu rakety Johnem Glennem, kdy mu astronaut musel překonat velké přetížení, a proto musel sedět v raketě otočený zády ve směru letu. Volvo svou autosedačku také jako první otočilo. Švédský lékař navíc za vývoj bezpečnostních pásů, autosedaček a airbagů získal v roce 1992 hlavní cenu stockholmského Královského technologického institutu. Čeští řidiči švédský styl s autosedačkou buď neznají, či ignorují. Švédově však vědí, že při čelním nárazu musí dítě sedící v autosedačce po směru jízdy musí snést zátěž 56 kg na svém krku, což způsobuje značné úrazy.

I díky tomuto fenoménu je ve Švédsku nejnižší počet úrazů dětí při autonehodách, přičemž děti na severu jezdí v sedačce otočené proti směru jízdy do 5 let. To však není ukotveno v zákoně. Rodiče toto pravidlo dodržují sami z důvodu zodpovědnosti za bezpečí dítěte. Od roku 1992 do roku 2011 ve Švédsku podlehlo autonehodě pouze 15 dětí do čtyř let, a to díky nápadu s autosedačkami.

V Česku musejí děti menší než 150 cm nebo lehčí než 36 kg být při cestě autem v adekvátní autosedačce. Zádržné systémy se vybírají podle váhy a výšky. Vše začíná u takzvaných „vajíček“ pro miminka, která se vždy umísťují proti směru jízdy. Po autosedačkách pro miminka následují ty pro děti ve věku 1,5 roku až 5 let. „Všechny autosedačky se mohou poutat na místě spolujezdce. Ve voze musí být ale vypnutý airbag, pokud je autosedačka umístěná proti směru jízdy,“ upozorňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti a dodává: „Když je dítě větší a sedí v autosedačce ve směru jízdy, zůstává airbag zapnutý. Je ale nutné posunout sedačku tak, aby byl dostatečný prostor mezi hrudníkem/obličejem dítěte a palubní deskou odkud airbag vystřelí.“

Mělo by se dbát i na správné pásání dítěte

Čeští řidiči a rodiče by se měli ze švédského modelu poučit, protože u dítěte je při cestování autem nejohroženější hlava, krk, břicho a páteř. Je spočítáno, že při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h má dětská hlavička, která v 6 měsících váží asi 2 kg, tíhu 56 kg. U dítěte, které sedí v posměrné autosedačce pak pásy při čelním nárazu zadrží ramena a tělo. Hlava je ale vymrštěná dopředu a drobný dětský krk není schopen těžkou hlavu udržet. Tak dochází k velmi vážným zraněním, jejichž následky se mohou projevit i za několik roků. Protisměrná autosedačka podpírá při nárazu dětskou páteř, krk i hlavu. Při nárazu z boku, je pak dítě brzděním zatlačeno do její konstrukce a tím je chráněno. „Pokud s tím dítě nemá problém, třeba kvůli nevolnosti, je víc než rozumné ho v protisměru nechat i v případě větších autosedaček. Třeba do pěti let, dokud se vejdou. Námitky, že dítě nemá kam dát nohy nejsou zcela relevantní. Děti většinou v autosedačkách mají nohy pokrčené, je to pro ně přirozenější a kromě toho, na trhu jsou i protisměrné autosedačky pro starší děti,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Starší děti v České republice místo autosedačky používají podsedák, ten však plnou bezpečnost neumožňuje. Starší děti by měli využívat autosedačku, však už ve směru jízdy. A proto se vyplatí hledat autosedačku, která bude mít jak podsedák, tak zádovou opěrku s krytím krční páteře a hlavy. „Samotné podsedáky jsou k ničemu. Ty dítě neochrání. Jedinou jejich výhodu je, že dítě vyzvednou do potřebné polohy, ve které je bezpečnostní pás vedený správně přes klíční kost, nikoliv pod krkem,“ vysvětluje Markéta Novotná a pokračuje: „Pokud není podsedák chycený Isofixem, tak při nehodě podjede pod dítětem, a to tak nemá bezpečnostní pásy tam, kde mají být. Kromě toho na podsedáku nemá chráněnou hlavu, krk ani trup.“

„Malé děti se poutají pětibodovým pásem. Popruhy vedou přes ramena, kolem boků a setkávají se v rozkroku. Starší děti se poutají tříbodovým pásem,“ upřesňuje systém pásování Jan Polák. Proto by se mělo dbát i na správné pásání dítěte, které by při přepravě nemělo mít bundu. „Záběry z crash testů ukazují dětskou figurínu, která při nedostatečném dotažení pásů vylétne při nárazu v padesátikilometrové rychlosti z pásů i bundy. Důvodem je vzduchová mezera mezi tělem a svrchním oblečením. Ani kvalitní autosedačka, ve které je dítě špatně posazené a připoutané ho neochrání,“ varuje Markéta Novotná.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Tým silniční bezpečnosti)

zpět na články

inzerce

nahoru