Jak se chovat při autonehodě? Poskytnout pomoc a hlavně neujíždět
Statistiky za loňský rok evidují téměř šestinu dopravních nehod, od nichž odjel viník bez toho, aby se přesvědčil, zda je, či není někdo zraněný, nebo dokonce v ohrožení života. Přitom v roce 2021 zemřelo při těchto střetech osm lidí.
Nevystupovat bez vesty
Účast při dopravní nehodě, i když není vlastní, způsobuje velký tlak. Přesto by se člověk měl snažit chovat předvídatelně, nikoli bezhlavě. Rozhodně je třeba dbát na vlastní bezpečnost.
Řidič projíždějícího auta, který zastaví u nehody, by měl zapnout výstražné blinkry a vůz zaparkovat tak, aby nepřekážel silničnímu provozu. Spolucestující by potom měli opustit vůz a zdržovat se mimo vozovku, nejlépe za svodidly. K dobré viditelnosti poslouží reflexní vesta, součást každé povinné výbavy vozidla.
V případě, že se havárie stala na protější straně dálnice, nahlásí svědek kolizi telefonem. Přebíhat dálnici je zakázáno!
Místo je nutné označit
Podle pravidel silničního provozu se má trojúhelník rozložit a umístit před místo nehody tak, aby byl včas a zřetelně viditelný, tj. ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici aspoň 100 metrů za vozem. „Je také dobré nějakým znamením upozornit přijíždějící řidiče, jinak hrozí vznik další nehody, jejíž následky mohou být daleko horší než u střetu, kvůli kterému jste zastavili,“ upozornil bezpečnostní expert z Platformy VIZE 0 Roman Budský.
Správné informace urychlí další průběh
Podle ředitele Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje MUDr. Jiřího Smetany je svědectví z místa nehody nenahraditelné. „Než zavoláte na linku 155, snažte se zjistit, kolik je účastníků kolize, kolik z nich s vámi hovoří a na co si stěžují a kolik jich na oslovení nereaguje. Prohlédněte si zběžně i nejbližší okolí havárie, zda někdo neleží v trávě, pod autem... Tyto informace jsou klíčové pro rozhodnutí operátora, jaký typ pomoci a kolik záchranářů a lékařů vyslat. Vypadá to jako zdržování, ale ve skutečnosti to další průběh událostí urychlí,“ zdůraznil.
Ačkoli emoce pracuj na plné obrátky, s operátory záchranné linky je zapotřebí mluvit klidně, věcně, stručně a podávat jim přesné informace. A samozřejmě, zůstat na příjmu, dokud nedorazí pomoc.
„Chcete-li zavolat zdravotnickou záchrannou službu a máte chytrý telefon s aplikací Záchranka, stačí ji otevřít a stisknout po dobu tří sekund červené tlačítko. Telefon odešle nouzovou zprávu s vaší přesnou polohou a vytočí linku 155. Pokud nemáte datové připojení, nouzová zpráva se odešle formou šifrované SMS. Některé zdravotnické záchranné služby, například ta naše v Karlových Varech, se s vámi mohou propojit i videohovorem. Operátoři na lince 155 vidí situaci na místě a mohou lépe poradit s poskytováním první pomoci nebo s provedením resuscitace,“ vysvětlil MUDr. Smetana.
Každá minuta váhání snižuje šanci na záchranu o 10 %
V Evropě trvá záchranářům 8 - 15 minut, než po oznámení dorazí na místo nehody. Avšak lidem se zástavou srdce či s dýchacími potížemi už po čtyřech minutách začínají odumírat první mozkové buňky. Laická pomoc tedy zásadní!
K tomu, aby vážně zraněný člověk vykrvácel, stačí 1 – 2 minuty. Život ohrožující stav představuje už 35% ztráta krve; 50% ztráta pak bývá smrtelná. Pro představu, v těle dospělého člověka koluje pět litrů krve.
Strádá i psychika
Z informací WHO vyplývá, že 25 % účastníků dopravních nehod trpí do tří měsíců po události psychickými problémy a 18 % se s prožitým traumatem psychicky vyrovnává až za půl roku.
Shrnutí na závěr
Neopouštět místo nehody před výzvou profesionálů.
Být připraven podat policii svědeckou výpověď.
U vážných nehod si pro jistotu najmout právníka.
S psychickými problémy se obrátit na odborníky.
Zpracovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.platformavize0.cz, magazín AUTO Mladé fronty DNES)