Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jak šel čas s dálnicí D1?

K padesátinám dokončení modernizace! Velmi očekávaná událost nastala. V měsíci říjnu byla více jak po osmi a půl letech kompletně zprovozněna dálnice D1, která za celou dobu prošla velkou modernizací a rekonstrukcí. Úsek mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182), který byl stavebně zahájen v květnu 2013 a trval celkem devět stavebních sezón, tím byl dokončen! Podívejte, jakými zásadními milníky prošla dálnice D1 během své celé minulosti!

16:11 / 23. listopadu 2021
Jak šel čas s dálnicí D1?i

Foto: mdcd.cz

První krůčky – První plány na obří dálnici napříč českým státem vznikaly ještě před 2. světovou válkou. Původním plánem bylo propojení Chebu s Podkarpatskou Rusí, se kterou přišel zlínský velkoprůmyslník J. A. Baťa. Vypracované plány na téměř tisíc kilometrů dlouhou dálnici byly příslušnými úřady schváleny a v červenci roku 1937 získala veškerá povolení. Veškeré plány ale naboural válečný konflikt.

Úvodní metry – Samotná výstavba budoucí dálnice D1 započala až po Mnichovské dohodě, kvůli které ještě bylo nutné pozměnit její trasu. Definitivní podobu měla mít po trase Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice. V lednu roku 1939 začala stavba na úseku Zástřizly – Lužná, v květnu pak na úseku Praha – Humpolec.

Válečné průtahy -  Dálnici v období války nečekaly jednoduché časy. Byť se počítalo, že bude dokončena již za čtyři roky, v roce 1942 byla její výstavba v rámci německé okupace definitivně zastavena. Po konci války se mělo v pracích nadále pokračovat, ovšem komunistický převrat v roce 1948 znovu výrazně zamíchal kartami. Definitivní stopka byla komunistickým režimem vystavena o dva roky později.

Jedeme dál – Celých sedmnáct let trvala stavební přestávka na původní dálnici D1, na pokračování prací došlo až v roce 1967, konkrétně 8. září. Při stavbě byla využita většina již zhotovených úseků z meziválečné nebo poválečné doby, některé však nikoliv. I dnes můžeme nalézt opuštěné mosty, například v okolí vodní nádrže Švihov, které měly původně patřit do dálničního úseku.

První úsek dokončen – Slavnostní termín otevření první části dálnice je datován na 12. července 1971, tedy přesně před padesáti lety. Jednalo se o jednadvacet kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Mirošovicemi. Tímto bylo odstartováno devítileté otevírání následujících úseků, které měly dát dohromady dálnici spojující Prahu s Brnem.

Povedlo se! – Celkem po třinácti letech souvislých prací se Československo dočkalo. Přesně 8. listopadu 1980 byl zprovozněn poslední úsek dálnice D1 u Humpolce a veledílo, jehož příprava a realizace trvala více jak čtyři dekády, bylo definitivně dokončeno! Páteř dlouhá 317 kilometrů tak ulehčila všem občanům život.

Stavební práce pokračují dál – Krátce po dokončení D1 byla ještě dálnice protažena až k Holubicím, dvanáct let po původního otevření byly dokončeny také úseky až do Vyškova. Tím byl seznam nově vznikajících úseků na nejstarší a největší české dálnici ve druhém tisíciletí uzavřen.

Rozvoj automobilismu a zvýšená zátěž  - Po Sametové revoluci došlo k výraznému rozmachu automobilového průmyslu a nákladní dopravy, což v budoucnu přineslo na dálnici D1 velké komplikace. Proto došlo v letech 1996–1999 k přestavbě prvních 21 kilometrů mezi Prahou a Mirošovicemi ze čtyř jízdních pruhů na šest. Po vstupu do Schengenského prostoru v roce 2004 navíc byla cesta přes střední Evropu zcela otevřenou a dálnice nebyla na podobnou zátěž připravena. Bylo jasné, že musí přijít změna. 

Do Ostravy a ještě dál – I v prvním desetiletí jednadvacátého století se na dálnici D1 pracovalo s plným nasazením. Mezi roky 2005-2011 byly otevřeny úsek od Vyškova přes Mořice, Kroměříž, Hulín, Ostravu, Bohumín a na česko-polské státní hranice. Tepna napříč českým územím byla kompletní.

Začátek velké modernizace – Modernizace dálnice D1 začala 9. května 2013. Tehdy kdy se stavební firmy pustily do prvních dvou úseků Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš. Odhady kompletní délky trvání se lišily, mluvilo se o rozmezí mezi pěti a deseti lety. Přišly různé problémy, avšak postupem času se všechny z rekonstruovaných úseků začaly postupně blížit ke svému konci.

Finiš – Jsme v současnosti. Po dlouhých devíti letech, dvaceti zrekonstruovaných úsecích, více jak sto šedesáti hotových kilometrech byla velká modernizace dokončena. Dálnice bude nadále ve velké míře sloužit nejen českým občanům, ale i zahraničním turistům. Věřme, že je nejvytíženější silniční tah v naší republice připraven na další desítky let.

Co bude dál? – Jeden úsek na dlouhé nejstarší české dálnici ještě na své otevření čeká. Deset kilometrů mezi Říkovicemi a Přerovem má předpoklad zprovoznění na rok 2025, stavební práce by měly započít již v následujícím roce.

Autor: Mgr. Petr Dejnožka

zpět na články

inzerce

nahoru