Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jaká významná opatření přinese budoucnost z pohledu bezpečnosti na železnici? O tom s ministrem dopravy mluvil Jiří Kolář z Drážního úřadu!

Drážní úřad a Ministerstvo dopravy v pondělí 5. září zveřejnily výsledky průzkumu strojvedoucích, který se týkal bezpečnosti na české železnici. Která opatření budou podle aktérů ta nejdůležitější? O nich hovořil zejména ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář či Tomáš Tóth z ČD Cargo.

23:00 / 7. září 2022
Jaká významná opatření přinese budoucnost z pohledu bezpečnosti na železnici? O tom s ministrem dopravy mluvil Jiří Kolář z Drážního úřadu!i

Foto: Jiří Kolář z Drážního úřadu a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Autor fotky: Karel Geba.

Velkým opatřením, které se zavedlo na železnici kvůli bezpečnosti, je Monitoring licencí strojvedoucích

„Chci zdůraznit, že příprava jednotlivých otázek, na kterých záleží, probíhala v kooperaci s Federací strojvůdců. Snažili jsme se otázky formulovat tak, aby obstály i při posuzování. Nicméně nejde o náhodný vzorek. Jde o odezvu těch, kteří se ke své práci staví zodpovědně. Chci poděkovat všem 2499 strojvedoucím, kteří tu výzvu vzali vážně. Doufám, že i v dalších měsících se nám podaří potvrdit, že zpětná vazba je pro nás velmi důležitá,“ řekl k dotazníku ministr dopravy Martin Kupka.

Velkým opatřením, které se zavedlo na železnici kvůli bezpečnosti, je Monitoring licencí strojvedoucích (MLS). Ten je v ostrém provozu 7 měsíců a denně by měl sledovat 7,5 tisíce vlaků. Tímto způsobem Drážní úřad kontroluje, zda nedochází k porušování dodržování minimální doby pro odpočinek mezi jízdami u strojvůdců. „Za tu dobu jsme zjistili čtyřikrát překročení doby řízení strojvedoucího. Monitoring využíváme k tomu, abychom každého strojvedoucího sledovali také při mimořádných událostech. Ten systém sleduje všechny vlaky po celostátních dráhách. Potřebovali bychom ten systém posílit, abychom ho mohli rozšířit například na vlečky a do výluk. Nechceme ale více zatěžovat dispečery Správy železnic, a tak chystáme novou aplikaci. Jde o vytvoření elektronického informačního systému, který by splňoval na 100 % bezpečnostní prvky, pro všechny provozovatele dráhy,“ řekl k MLS Jiří Kolář z Drážního úřadu. Tento systém se musí zefektivnit větším využitím tabletů pro strojvedoucí, které by měly být povinnou výbavou každého strojvedoucího.

„1680 strojvedoucích testuje, provozuje a vede vlak pomocí této pomůcky, přes tablety a aplikace. Nejen v nákladní dopravě, ale i v osobní dopravě,“ řekl za dopravce generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. K této problematice byl natočen materiál, na kterém jeden ze strojvedoucích říká: „Díky tabletu během jízdy vidím, jak daleko mám například k návěstidlu. Nebo pokud jsem delší dobu někam nejel, tak v režimu simulace jsem si schopen spustit tu trasu jako takovou a aplikace mě tou tratí provede a ukáže ty nejzásadnější změny, co se tam udály. Aplikaci věřím a je to velký přínos pro nás strojvedoucí."

Autor: Karel Geba

Jaká významná opatření přinese budoucnost z pohledu bezpečnosti na železnici? O tom s ministrem dopravy mluvil Jiří Kolář z Drážního úřadu! Foto: Generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth o opatřeních bezpečnosti. Autor fotky: Karel Geba..
zpět na články

inzerce

nahoru