Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jaké jsou priority resortu dopravy pro rok 2023! Novinářům to prozradil ministr Martin Kupka

Ministr Martin Kupka (ODS) pozval novináře na brífink, zde jim představil priority Ministerstva dopravy (MDČR) pro rok 2023. V tomto roce by měla pokračovat výstavba rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Co dalšího MDČR chystá?

5:47 / 4. ledna 2023
Jaké jsou priority resortu dopravy pro rok 2023! Novinářům to prozradil ministr Martin Kupkai

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Twitter Martina Kupky a MDČR.

Letošní rok bude rokem rekordní rozestavěnosti tuzemské dálniční a silniční sítě

Vedle výstavby dálnic a silnic I. třídy se MDČR zaměřuje na zjednodušení komunikace mezi úřady a lidmi. Již dříve se spustil Portál dopravy, avšak v novém roce tento systém dostane nové funkce. Ministerstvo se chce také věnovat zpřehlednění bodového systému, přičemž se chystá zrušení velkého technického průkazu od začátku roku 2024. „Letošní rok bude rokem rekordní rozestavěnosti tuzemské dálniční a silniční sítě, více než 240 km je dobrý vklad do budoucnosti a do rozvoje republiky. To vše podpoří letošní rekordní dopravní rozpočet 150,9 mld. Kč, kdy pro ŘSD je připraveno 65,5 mld. Kč a do rozvoje železnic ČR půjde i díky půjčce EIB rekordních více než 70 mld. Kč,“ řekl ministr Martin Kupka a dodal: „Máme i spoustou připravených projektů pro modernizaci železnice, vodních cest i digitalizaci dopravních agend.“

Jako hlavní projekt na silnici vnímá MDČR dostavbu dálnice D35, která je vnímána jako alternativní spojnice Čech a Moravy. Díky rekordnímu rozpočtu SFDI  můžeme v daném tempu výstavby silnic a dálnic pokračovat. V tomto roce započnou i stavby dalších úseků. Například se začne stavět dálnice D6 v Karlovarském kraji, či se rozestaví další část dálnice D55 u Olomouce. „V započatém období dvou let otevřeme dlouhé úseky nových dálnic, jako je 32 kilometrů písecké D4, k rakouským hranicím se přiblížíme s jihočeskou D3, která se prodlouží o více než 28 kilometrů.,Na Moravě bude o 21 kilometrů delší dálnice D55 u Starého Města,“ pronesl ministr dopravy. Mimo dálnice Ministerstvo dopravy myslí i na silnice I. třídy. Během dvou let by se tato kategorie silničních komunikací měla rozrůst o městský okruh v Brně, obchvat Jaroměře, Karviné, Mošnova, Opavy, Bludova či o čtyřproudovou silnici mezi Třanovicemi a Nebory u Třince. Celkem by se však mělo pracovat na 218,1 kilometrů nových komunikací – 133,5 km dálnice a 84,6 km silnic I. třídy. Navíc se další stavby připravují. U dálnice D35 právě probíhá soutěž na zhotovitele na čtyřech připravovaných úsecích – Vysoké Mýto – Džbánov, Janov – Opatovec, Sadová – Hořice a tunel Homole.

Velkou prioritu v dopravě letos bude mít i železnice

V železniční dopravě se z kraje roku započne modernizace železnice na Letiště Václava Havla v úseku Praha - Bubny – Praha-Výstaviště. Dojde k modernizaci stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, elektrizaci a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. V tomto roce se předpokládá i zahájení tendrů pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno, přičemž se nesmí zapomenout na modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Správa železnic se chystá i na zahájení modernizace stanice Praha-Smíchov a proběhne tendr na zdvoukolejnění Branického mostu. Významné železniční projekty se rozjedou i jinde než v Praze. Například se započne tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, kde vyroste nová nádražní budova. Realizace této stavby začne v roce 2024. Železničáři upínají své priority i na modernizaci části třetího koridoru v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun. Pokračovat se bude i v přípravě vysokorychlostních tratí či instalace evropského zabezpečovacího zařízení (ETCS) na síti Správy železnic. Nyní se pracuje na 417 km tratí, v přípravě je přes 3 200 km tratí. Do ETCS půjde v roce 2023 celkem 2,4 mld. Kč. 

Co dalšího si ministr dopravy v roce 2023 plánuje?

Ve vodní dopravě pokračuje výstavba přístavišť pro rekreační plavbu, a to hlavně na Labi. Na letní sezonu 2023 bude v provozu 12 nových přístavišť pro malá rekreační plavidla a osobní lodě – Ústí nad Labem-Brná, Litoměřice, Roudnice nad Labem, Štětí, Čelákovice, Nymburk, Poděbrady a Kolín – a rozšířené přístaviště ve Strážnici na Baťově kanále. Dalších pět přístavišť malých plavidel a osobních lodí na Labi a Vltavě by mělo být dokončeno do konce roku 2023 - Mělník, Brandýs nad Labem, Nymburk, Davle. V roce 2023 předpokládá Ředitelství vodních cest zahájení prací na prodloužení Baťova kanálu do Hodonína u Rohatce a výstavby dalších asi čtyř rekreačních přístavišť na Vltavě a Labi. 

Velkým tématem pro resort dopravy je bodový systém pro řidiče, který Ministerstvo chce zpřehlednit a nabídnout srozumitelnější verzi. „Základní princip nového bodového systému chceme mít jednoduchý. Přestupky vedoucí k závažným nehodám budou postihovány přísněji, a naopak přestupky méně závažné, by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoliv změna stavu bodového konta,“ zaznělo na Ministerstvu dopravy. Základní směr zjednodušení stanovuje sankce za dva, čtyři a šest bodů. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost.

V novém roce se myslí i na legislativu, v níž dojde 1. března 2023 ke změně. Začnou platit změny, které se týkají registrace vozidel. Platnost evidenční kontroly se prodlouží z 30 dnů na 1 rok bez omezení počtu úkonů a také již nebude potřeba předkládat protokol o jejím provedení při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele. Evidenční kontrolu také nebude třeba provádět při změně, kdy se provozovatel vozidla stává vlastníkem, typicky po ukončení leasingu vozidla Počínaje březnem také platí možnost rezervovat si registrační značku na jeden měsíc za 100 Kč před registrací vozidla, což využijí zejména autodopravci v případě, kdy si zařizují všechny formality spojené se zařazením nového nákladního auta do svých flotil. „Od 1. září 2023 bude možné historická vozidla nově registrovat nejen v místě bydliště, ale i na 14 ORP v sídlech jednotlivých krajů a Kolíně. Prohlídka technického stavu vozidel bude probíhat nově na STK a prodlužuje se platnost z 2 na 5 let,“ řekl tiskový mluvčí MDČR František Jemelka. Prvním dnem roku 2024 dojde ke zrušení velkého techničáku. Prioritou MDČR je i digitalizace. „V roce 2023 je pro nás prioritou zpřístupnit Portál dopravy právnickým osobám, umožnit úhradu správních poplatků na jednotlivé obecní úřady obcí s rozšířenou působností nebo také spustit veřejnou část Portálu. Mimo uvedené samozřejmě plánujeme také postupné nasazování dalších služeb, mezi které patří například výpis z karty řidiče, notifikace o změně bodového konta, nové žádosti v agendách plavidel, vozidel apod.,“ prozradili zástupci Ministerstva dopravy.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: MDČR)

zpět na články

inzerce

nahoru