Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jaký je současný stav české železnice? Nejen to, ale i nové výzvy byly řešeny na konferenci Železnice Pardubice 2022

13. dubna 2022 žilo pardubické město dopravou, konkrétně železniční. Proběhla zde totiž konference Železnice Pardubice 2022, v rámci které došlo na debaty s výjimečnými hosty. Konference odstartovala na pardubickém nádraží krátce po 13. hodině. Zajímavými tématy se zaobíral nejen generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, ale také Jiří Ješeta.

10:49 / 3. května 2022
Jaký je současný stav české železnice? Nejen to, ale i nové výzvy byly řešeny na konferenci Železnice Pardubice 2022i

Foto: Konference Železnice 2022

V rámci prvního bloku s tématem „Současný stav České železnice, nové výzvy, bezpečnost, řešení a budoucnost!" se před veřejností v rámci diskuze prezentovali generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, nový generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta, výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec, prezident ŽESNAD Martin Hořínek a místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník.

Tématem číslo jedna byl aktuální stav české železniční sítě a odolnosti vůči hrozbám. Své první veřejné vystoupení úspěšně „zdolal“ generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, který po deseti dnech promluvil o vizích národního dopravce.

Ve druhém bloku, v rámci kterého dorazil do centra dění také ministr dopravy Martin Kupka, se více řešil systém ETCS a další organizační změny v řízení ICT na železnici. Zde vystoupil ředitel SŽT David Miklas, generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle, výkonný ředitel společnosti TTC MARCONI Ondřej Havlík, jednatel společnosti Kontron Transportation Petr Vítek a místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník. Ani odborné setkání, které se původně mělo zabývat především rozvojem dopravy, neminulo téma války na Ukrajině. „Bezpečnostní situace, která se změnila před měsícem, nás všechny znejistila, rozkolísala,“ řekl ve svém úvodním projevu místopředseda Hospodářského výboru a člen Podvýboru pro dopravu, Martin Kolovratník. Mezi další faktory této nejistoty zařadil i dění na stavebním trhu, ceny energií a inflaci.

Strašák „blackout“! Chceme být více osamostatnění od veškerých veřejných sítí, upozorňuje Jiří Svoboda

Generální ředitel Správy železnice se exkluzivně pro náš časopis na úvod rozpovídal o přínosu tak významné akce, jakou konference Železnice 2022 v Pardubicích zajistí byla. „Jsem rád, že se takováto setkání organizují, protože železnice jako taková byla vždycky zejména o komunitnosti. A o tom taková setkání jsou. Doba je trochu složitější, nejenom kvůli válečnému konfliktu, ale také kvůli covidu. Myslím si, že je důležité, abychom se semkli a snažili se porážet některá zla, která existují. Něco je vně, ale něco si také utváříme sami. Ale jsem rád, že jsem tady,“ pravil na úvod generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na konferenci v Pardubicích byl představen také rozpočet Správy železnic pro letošní rok, který je stejný jako v minulém roce. V době, kdy se neustále zdražuje, může někomu připadat zachování stejné výše rozpočtu jako špatný krok, ale není tomu tak. Bude se však rozpočet v průběhu roku navyšovat? „Na navýšení je brzy. Ten dotaz je spíše na politickou scénu, ale je pravdou, že historicky vždycky v průběhu roku byly zdroje ještě navyšovány, ale tady si také musíme uvědomit, v jak těžké době se ČR nachází. Ale věřím, že nějaká ta miliarda v průběhu roku ještě přijde,“ přiznává Jiří Svoboda.

S moderní železnicí je spojena vysokorychlostní trať. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl, že je schválená organizační samostatná složka nebo skupina, která se bude o VRT starat ve všech směrech. „Na správní radě, která v Pardubicích zasedala, jsem radu požádal o souhlas k zahájení příprav vzniku samostatné organizační jednotky na Správě železnic, kde bych chtěl vyčlenit úplně vše, co se týká vysokorychlostních tratí,“ prozrazuje Svoboda. „Dělám to z jediného důvodu. Je potřeba se oddělit od té komerční části železničních a konvenčních tratí, aby vznikl subjekt, který bude do budoucna silnou opozicí, to myslím v dobrém, nejenom vůči trhu, ale i vůči provozování a všech náležitostí, co na VRT budou,“ jedním dechem dodal vysvětlení Jiří Svoboda.

Generální ředitel Správy železnic v prezentaci mimo jiné narážel také na přípravy kritického a kybernetického plánu bezpečnosti. Čeho přesně se tyto plány budou týkat a v jaké jsou fázi vysvětlil Jiří Svoboda takto: „Víte, zmínil jsem to tady účelově, protože opravu ta vážnost je tady čím dál umocněnější. Je to spojeno i s tím, co se stalo nedávno v Polsku. Tam bylo téměř 900 km tratí téměř bez obsluhy a zařízení nefungovala z pohledu IT. Je potřeba velmi zapracovat na tom, aby žádný kyberútok či další věci neohrozily nejenom bezpečnost, ale i plynulost provozu. Chceme na tom více zapracovat, chceme být více osamostatnění od veškerých veřejných sítí a na to je potřeba velká odbornost a velké zdroje.“

Pří výše zmíněném tématu byl záměrně vysloven projekt „blackout“, který je pro širší veřejnost možná neznámý. „Je to obrovský strašák, na který se málokdo připravuje. V podstatě to znamená, že jestli dojde k výpadku energetických, hlavně elektrických potřeb, které máme vysoké, tak to řeší, co se musí udělat první hodinu, první dopoledne, první den,“ vypočítává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Nedávno v České Třebové, byl výpadek zaviněn vně a ne námi. A opravdu mi to potvrdilo to, že je potřeba se na tyto situace připravit, protože jedna záležitost je, když se něco stane a nemá to vliv na provoz, ale druhá je, když nemáme elektrickou energii na koridoru na 3 hodiny. To už je problém,“ upozorňuje Jiří Svoboda, pod jehož vedením pracuje Správa železnic na výbornou a v průběhu několika další let se můžeme těšit na další úspěšné nové projekty a zvelebování českých železnic.

Chceme jít cestou obnovy vozidel bezemisních, bateriových, vodíkových a elektrických, prozradil Jiří Ješeta

Na odborném setkání v Pardubicích 2022 nechyběli také zástupci Českých drah. Mezi nimi byl vidět hlavně nový generální ředitel Michal Krapinec, ale také člen představenstva Jiří Ješeta. Ten také mimo jiné prozradil svůj názor na nového generálního ředitele ČD! „Chopil se toho se ctí, je velmi aktivní. Zatím je ve funkci asi 10 dní, takže je to velmi krátký čas na nějaké hodnocení, ale ty úkoly, které máme před sebou, jsou hlavně manažerského a ekonomického charakteru, s nimiž má Michal Krapinec velké zkušenosti, protože dříve působil jako generální ředitel ČD Telematika. Nedávno ještě zastával pozici šéfa strategie u ČD, takže firmu zná velmi dobře. Ví, kam chceme jít a myslím si, že byla správná volba ho dát na tuto pozici,“ nepochybuje Jiří Ješeta.

Člen představenstva Českých drah pan Jiří Ješeta si užil konferenci v Pardubicích na maximum a netajil se se svými pocity z přínosů takové akce. „Mám velkou radost, že se tady sešlo mnoho lidí z odborné dopravní branže, kteří mají stejný problém jako České dráhy. Všichni teď máme problém s propadem cestujících tedy tržeb, dále máme problém s nárůstem nákladů na energie a na naftu,“ vypočítával Ješeta. „Naši dodavatelé indikují určitá zpoždění v důsledku válečného konfliktu a tak dále. Tato odborná platforma pomáhá sdílet informace a hledat různá řešení, takže já to vnímám velmi pozitivně,“ dodal.

Generální ředitel Českých drah na konferenci zmínil, že investice zamíří zejména do vlakových souprav. „Logicky investujeme nejvíce do nových vlaků, protože jsme vlakový a drážní dopravce. Ale souvisí s tím i jiné investice, například provozní základny. Investujeme do nových hal. Postavili jsme novou halu v Brně, nedávno v Plzni,“ upozornil na další investice Jiří Ješeta. „Další investiční záměry máme v Chebu nebo Českých Budějovicích. Nejenomže ty vlaky jezdí, ale také je navíc musíme nějakým způsobem udržovat. Takže investujeme nejen do provozních hal, ale také do IT systémů, do odbavení a do kybernetické bezpečnosti. To jsou investice, které jdou ruku v ruce s našimi službami,“ jedním dechem dodal člen představenstva Českých drah.

Z prezentace Českých drah vyplývalo, že budou chtít cílit jakožto akciová společnost na evropské investory. Čím je ale zaujmou? „Máme jasný plán a strategii na rozvoj, čímž bychom chtěli zaujmout. Budeme chtít jasně působit na mezinárodním trhu železniční dopravy, také na dálkovém trhu, ale i na regionálním. Víme, kterou cestou chceme jít v oblasti obnovy vozidel bezemisních, bateriových, vodíkových a elektrických. Ta vize je celkem jasná,“ nepochybuje člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta. „Naše ambice, které čítají v nejbližších 5 letech asi 60 miliard korun, dosvědčují, že to myslíme vážně. Na trhu jsme podle mě velmi spolehlivým partnerem. Víceméně kraje a Ministerstvo dopravy nám to vysvědčení dávají, protože máme stále 90 % trhu, což je velmi slušné po 7 letech intenzivní liberalizace,“ těší Jiřího Ješetu.

Autor článku: Bc. Filip Červinka (Publikoval: Bc. Karel Geba)

Jaký je současný stav české železnice? Nejen to, ale i nové výzvy byly řešeny na konferenci Železnice Pardubice 2022 Foto: Konference Železnice 2022.
zpět na články

inzerce

nahoru