Jaký vliv má na zpoždění dopravce?
Když lidé cestují vlakem, běžně jim způsobují komplikace zpoždění, která většinou vyplývají z výlukových opatření. Ta bývají zapříčiněna opravami na železnicích, které provádí Správa železnic, ale i tak může dopravce napomoct ke snížení zpoždění, i když za ně většinou nemůže. Jaké prostředky můžou například České dráhy použít, aby snížily zpoždění?
Všechna opatření vůči zpožděním koordinuje dispečink osobní dopravy. Většina opatření, která způsobují zpoždění, se dají dopředu projednat, prokonzultovat a předejít na domluvě s kraji, Ministerstvem dopravy či Správou železnic. Tyto všechny instituce se snaží veškerá opatření nastavit tak, aby nezpůsobovaly lidem potíže. České dráhy například kvůli zpožděním nasazují do oběhu pohotovostní soupravy a lokomotivy. To může znamenat, že se zpoždění jednoho vlaku nepřenáší na další. V lokalitách, kde toto udělat nelze, je potřeba provést změnu v nasazení stávajících vozidel a personálu.
Jedním způsobem, jak snížit zpoždění, je rozdělení vlaku či zkrácení cesty. Specifickou skupinu představují vlak složené z různých skupin přímých vozů, které se v jednotlivých částech trasy odpojují, aby pokračovaly svými směry. To se týká dálkových a regionálních spojů. Zde mohou dopravci například provést vhodnou změnu a náhradním způsobem převést přímé vozy na jiné vlaky, čímž se sníží doba čekání a zabrání se přenosu zpoždění.
Dále se České dráhy často upínají k zastavení jiných spojů či výpravě autobusů. Zkracování zpoždění se řeší i v situaci, kdy je potřeba zajistit přípoj na daný vlak. Dispečink osobní dopravy řeší pozitiva i negativa čekání na daný přípojný vlak, přičemž někdy se snaží dopravce cestující převést na jiný vlak, aby u hlavního spoje nedošlo ke zpoždění. Mezi nepopulární opatření patří odřeknutí vlaku, nutný přestup nebo náhradní autobusová doprava. Tyto faktory však mohou zajistit, že cestující dojede včas do místa určení.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)
