Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jiří Ješeta, člen představenstva ČD, odpovídal na naše otázky na konferenci Železnice Pardubice 2022!

Na odborném setkání v Pardubicích 2022 nechyběli také zástupci Českých drah. Mezi nimi byl vidět hlavně nový generální ředitel Michal Krapinec, ale také člen představenstva Jiří Ješeta. Toho jsme se ptali na aktuální témata, které se na ČD řeší. Jiří Ješeta také prozradil svůj názor na nového generálního ředitele ČD! Více v rozhovoru!

5:00 / 15. dubna 2022
Jiří Ješeta, člen představenstva ČD, odpovídal na naše otázky na konferenci Železnice Pardubice 2022!i

Foto: Bc. Karel Geba

Logicky investujeme nejvíce do nových vlaků

Pane Ješeto, jak jste si užil konferenci Železnice Pardubice 2022? A jaký přínos pro Vás akce tohoto typu mají?

„Tak já mám velkou radost, že se tady sešlo mnoho lidí z odborné dopravní branže, kteří mají stejný problém jako ČD. Všichni teď máme problém s propadem cestujících tedy tržeb, dále máme problém s nárůstem nákladů na energie a na naftu. Naši dodavatelé indikují určitá zpoždění v důsledku válečného konfliktu a tak dále. Tato odborná platforma pomáhá sdílet informace a hledat různá řešení, takže já to vnímám velmi pozitivně.“

Generální ředitel ČD zmínil, že budete chtít zejména investovat do vlakových souprav. Budete investice zaměřovat i na něco dalšího?

„Logicky investujeme nejvíce do nových vlaků, protože jsme vlakový a drážní dopravce. Ale souvisí s tím i jiné investice, například provozní základny. Investujeme do nových hal. Postavili jsme novou halu v Brně, nedávno v Plzni. Další investiční záměry máme v Chebu nebo Českých Budějovicích. Nejenomže ty vlaky jezdí, ale také je navíc musíme nějakým způsobem udržovat. Takže investujeme nejen do provozních hal, ale také do IT systémů, do odbavení a do kybernetické bezpečnosti. To jsou investice, které jdou ruku v ruce s našimi službami.“

Úkoly, které máme před sebou, jsou manažerského a ekonomického charakteru

ČD mají na pozici generálního ředitele novou tvář, kterou je Michal Krapinec. Ten zastává tuto funkci čerstvě. Jak zatím vnímáte jeho působení a jak se mu podle Vás daří?

„Chopil se toho se ctí, je velmi aktivní. Zatím je ve funkci asi 10 dní, takže je to velmi krátký čas na nějaké hodnocení, ale ty úkoly, které máme před sebou, jsou hlavně manažerského a ekonomického charakteru, s nimiž má Michal Krapinec velké zkušenosti, protože dříve působil jako generální ředitel ČD Telematika. Nedávno ještě zastával pozici šéfa strategie u ČD, takže firmu zná velmi dobře. Ví, kam chceme jít a myslím si, že byla správná volba ho dát na tuto pozici.“

Z prezentace vyplývalo, že budete chtít cílit jakožto akciová společnost na evropské investory. Čím se je budete snažit zaujmout?

„My máme jasný plán a strategii na rozvoj, čímž bychom chtěli zaujmout. Budeme chtít jasně působit na mezinárodním trhu železniční dopravy, také na dálkovém trhu, ale i na regionálním. Víme, kterou cestou chceme jít v oblasti obnovy vozidel bezemisních, bateriových, vodíkových a elektrických. Ta vize je celkem jasná. Naše ambice, které čítají v nejbližších 5 letech asi 60 mld. Kč, dosvědčují, že to myslíme vážně. Na trhu jsme podle mě velmi spolehlivý partner. Víceméně kraje a Ministerstvo dopravy nám to vysvědčení dávají, protože máme stále 90 % trhu, což je velmi slušné po 7 letech intenzivní liberalizace.

Autor článku: Bc. Karel Geba

 

zpět na články

inzerce

nahoru