Otevřít menu
Doprava dnes
-

Koloběžkáři patří k ohroženým účastníkům silničního provozu

Koloběžkáři dlouhodobě patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Jaká pravidla platí po jízdu na koloběžce nebo jízdním kole, si mohli lidé připomenout na beskydských Pustevnách. Tam se za nimi totiž vypravili policisté i pracovníci BESIPu.

17:38 / 26. července 2023
Koloběžkáři patří k ohroženým účastníkům silničního provozui

Foto: Lidé by neměli zapomínat na to, že pro elektrokoloběžky platí stejné podmínky jako pro klasické koloběžky. Ilustrační foto. Zdroj: pixabay.com

Minulý týden připomínali policisté a pracovníci BESIPu, jak se správně chovat při jízdě na kole a koloběžce. Vybrali si k tomu poněkud netradiční místo, a to Pustevny v Beskydách, kde proběhla preventivní akce zaměřená zejména na osoby jezdící na koloběžkách.

„Tyto osoby upozorňujeme, aby byly opatrné, obezřetně a aby dodržovaly základní pravidla bezpečné jízdy. Ten, kdo jede na koloběžce, je dle zákona brán jako cyklista, takže pro něj platí stejná pravidla, jako pro osoby, které jedou na jízdním kole. Ten, kdo jede na koloběžce, tak je důležité, aby vždy přizpůsobil rychlost své jízdy povrchu dané trasy a také samozřejmě svým schopnostem. Dalším důležitým pravidlem je, mít na hlavě ochrannou přilbu. Tato povinnost dle zákona je pro osoby mladší 18 let, ale my doporučujeme, aby tu přilbu měli opravdu všichni bez rozdílu věku, protože může zachránit život a zdraví. Pokud dojde k nějakému pádu, nárazu do té přilby, tak ta přilba by se měla vždy vyměnit, a to i když nenese nějaké známky poškození, jelikož mohou tam být nějaké drobné mikroprasklinky a už nemusí plnit tu ochrannou funkci, jak by měla. Na koloběžce jsme bráni jako řidiči, takže samozřejmě nikdy bychom na ní neměli jet, když jsme pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek,“ popsala Darina Veselá, komisař oddělení prevence Policie ČR MSK.

Mnoho cyklistů a koloběžkářů stále neví, co vše by měli mít v povinné výbavě kola či koloběžky.

„Povinnost ze zákona je za nesnížené viditelnosti mít vpředu bílou odrazku, vzadu červenou odrazku, na šlapadlech a ve výpletu špic mít odrazky oranžové barvy. Za snížené viditelnosti musí být navíc cyklista vybaven vepředu bílým světlem a vzadu červeným světlem. Samozřejmě i to jízdní kolo nebo koloběžka musí splňovat další technické parametry. Musí mít dvě nezávislé funkční brzdy a všechny hrany, co jsou na té koloběžce nebo na kole musí být zaoblené, aby nedošlo k dalšímu zranění,“ informoval Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj.

Vážná zranění na Pustevnách

Beskydské Pustevny jsou místem, kde často dochází k nehodám cyklistů a koloběžkářů. Mezi rizikové oblasti patří zejména Knížecí cesta lesem do údolí.

„Trasa mezi Pustevnami a Trojanovicemi, tzv. Knížecí cesta, je velice oblíbená mezi osobami, které jezdí na koloběžkách. Bohužel v minulém týdnu tady došlo k vážné dopravní nehodě, kdy 56letá žena, která jela na koloběžce, nepřizpůsobila rychlost své jízdy a během průjezdu zatáčkou spadla. Bohužel při pádu utrpěla vážná zranění a musela být letecky transportována do nemocnice. Když se podíváme na statistiky, tak od začátku roku se tady staly dvě dopravní nehody osob, které jely na koloběžce. Při té druhé 19letý mladík také nepřizpůsobil rychlost jízdy. Před zatáčkou chtěl zabrzdit prudce, přepadl přes řídítka a také si způsobil vážná zranění. V obou případech těchto zmíněných dopravních nehod měly ty osoby naštěstí na hlavě ochrannou přilbu. Kdyby ji neměly, je možné, že by ty dopravní nehody skončily tragicky,“ doplnila Veselá.

Populární elektrokoloběžky

Vedle elektrokol se čím dál tím větší oblibě těší také elektrokoloběžky. Lidé by však neměli zapomínat na jejich rozlišování podle výkonu a rychlosti. Moderní elektroběžky jsou v podstatě také koloběžky a platí pro ně stejné technické podmínky.

 „To znamená, že musí mít dvě nezávislé funkční brzy, což mnohdy některé koloběžky nesplňují. V podstatě elektrokoloběžka, která má výkon motoru do jednoho kilowattu, popřípadě teda maximální rychlost, když je čistě elektropohon, je do 25 kilometrů za hodinu, tak to jsou klasické koloběžky, které mohou na cyklostezky a mohou se normálně provozovat na pozemních komunikacích. Pokud je to výkonnější koloběžka, která umožňuje jízdu vyšší rychlostí než těch 25 km/h, už se jedná o klasické motorové vozidlo a v ten okamžik taková koloběžka nesmí třeba na cyklostezku,“ zakončil Blahut.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Protext ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru