Otevřít menu
Doprava dnes
-

Končí zlevněné jízdné. Od dubna se cestování prodraží studentům i důchodcům

Stát redukuje některé slevy na jízdném, a tak cestování hromadnou dopravou podraží. Od dubna už bude ze svého hradit pouze polovinu, namísto původní tři čtvrtiny ceny jízdenky. Zdražování se týká především důchodců, žáků a studentů. Vládní koalice obhajuje tento nepopulární krok nutností šetřit. Státu by měl přinést přibližně dvě miliardy korun.

14:37 / 28. března 2022
Končí zlevněné jízdné. Od dubna se cestování prodraží studentům i důchodcům i

Foto: Deník/ Martin Divíšek

„Potřebujeme krotit obrovský státní dluh, inflaci a snižovat provozní výdaje. Poloviční sleva jízdného znamená nezanedbatelnou úsporu v rozpočtu. Je to odpovědná sleva, která šetří peníze, je sociálně citlivá neodvádí cestující z dopravy,“ říká Martin Kupka (ODS), ministr dopravy.

Někteří dopravci se obávají úbytku cestujících. „Zavedení slev jsme uvítali, protože si myslíme, že hromadná doprava si podporu zaslouží. Skutečně také  cestujících přibylo. Snížení slev jsme nepodporovali, ale doufáme, že i padesátiprocentní úspora bude dost motivační. Pro autobusové dopravce, které dva roky drtil covid a nyní se potýkají s drahou naftou, by úbytek cestujících byl asi posledním hřebíčkem do rakve,“ vysvětluje mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Ani největší český železniční dopravce si nepřeje, aby taková situace nastala. „Kvůli omezení pohybu a zavedení distanční výuky v uplynulých letech došlo k významným poklesům přepravy cestujících. Proto dnes předpokládáme, že úprava státních slev už k dalšímu odlivu zákazníků nepovede. Věříme, že s ústupem pandemie a návratem k normálu se lidé včetně skupiny zákazníků využívajících slevu do vlaků postupně opět vrátí,“ uvádí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Z aut do vlaků

I další dopravci doufají v pozitivní scénář. Jedním z důvodů, proč by cestující neměli zanevřít na hromadnou dopravu, jsou v současné době rekordně vysoké ceny nafty a benzinu, jež zásadním způsobem prodražují individuální dopravu.

„Kvůli dražším pohonným hmotám očekáváme spíše vyšší zájem cestujících o vlaky a autobusy. Využíváním veřejné dopravy je navíc možné snížit i energetickou závislost,“ míní Jan Holub, mluvčí společnosti Arriva transport Česká republika.

Ačkoli stát snížil slevu, stále se jedná o velmi dobrý poměr půl na půl. Osvědčený navíc i v jiných evropských státech. „Padesátiprocentní slevu stále vnímáme jako motivační,“ říká provozní manažer dopravce RegioJet Jiří Jahelka.

Dopravce FlixBus naopak s takovými tvrzeními nesouhlasí. Zvýšené náklady se podle ředitele společnosti Pavla Prouzy na zájmu cestujících projeví. Dopravce se proto rozhodl slevu ponechat a hradit ze svého. „Pro nízkopříjmové skupiny obyvatel to znamená dvakrát vyšší náklady na cestování. Rozhodli jsme se seniory a studenty podpořit a i nadále jim poskytneme původní slevu,“ slibuje Prouza.

Od září roku 2018 až doposud vyplatil stát na kompenzacích dopravcům přes čtrnáct miliard korun.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.denik.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru