Otevřít menu
Doprava dnes
-

Konference Železniční dopravní cesta nabídla i zahraniční poznatky!

V úterý 15. listopadu byl jeden z bloků věnován i zahraničním hostům z rakouských, německých či francouzských železnic. Ti hovořili o významu modernizace nádraží či vysokorychlostních tratí. Došlo i na rozebrání česko-německého projektu Krušnohorského tunelu!

18:59 / 28. listopadu 2022
Konference Železniční dopravní cesta nabídla i zahraniční poznatky!i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Konference Železniční dopravní cesta 2022.

Abychom mohli jednotlivá nádraží rozvíjet, museli jsme si ujasnit, na koho cílíme

Poslední úterní příspěvky na konferenci mířily spíše do zahraničí, protože poslední řečníci prozradili zkušenosti a plány zahraničních partnerů. K důležitosti designu železničních stanic, údržbě a rozdělení odpovědností vystoupil Viktor Plank z Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Ten jako hlavním bod vyzdvihl, že ÖBB chce 100% nárůst cestujících ve svých vlacích do roku 2040. A proto je podle něj nutné modernizovat nádraží a výpravní budovy. Tyto objekty musí cestující lákat svým designem, pohodlím a jednoduchostí. „I malá a střední nádraží mají význam v modernizaci. Na to se teď zaměřujeme,“ řekl rakouský železničář a pokračoval: „Abychom mohli jednotlivá nádraží rozvíjet, museli jsme si ujasnit, na koho cílíme a kdo je náš zákazník. Jsou to pravidelní cestující, u kterých známe jejich návyky, a poté je to skupina, která cestuje nepravidelně.“ U malých parkovišť je například důležité parkoviště, protože mnoho rakouských cestujících využívá vlak jako prostředek pro přesun do velkých měst, a proto se na své malé nádraží dopravuje autem. Nutno podotknout, že rakouská nádrží jsou situována hned vedle centrálního terminálu městské dopravy, aby dopravní systém byl co nejjednodušší. Na svého kolegu s tématem specifika údržby vysokorychlostních tratí navázal Marc Ledet ze Société nationale des chemins de fer français (SNCF). „Čím rychleji VRT bude jezdit, tím více energie spotřebuje, proto potřebuje silnou a rychlou údržbu a odpovědnost,“ podotknul Marc Ledet. Vysokorychlostními tratěmi mají Francouzi velké zkušenosti, a proto si Správa železnic bere poznatky právě od nich. „Řidiči během jízdy neuvidí postranní signály, a proto je důležité, aby nikdo u tratě nebyl, protože řidič na to nestihne zareagovat. Je tak nutné mít speciální zaměstnance, nástroje i organizaci,“ řekl Marc Ledet a dodal: „Kvalita tratě musí být velmi dobrá, aby docházelo k defektům,  proto musí být pro vysokorychlostní tratě obecně dobrá lokalita. I nějaké vady na kolejích se zdají být prkotinou, ale naopak způsobují čím dál větší opotřebí, a proto někdy musí dojít k jejich výměně. Velký vliv na opotřebení kolejí má také geometrie kolejí. Na to se musí dát pozor.“ O přeshraničním projektu Krušnohorský tunel se dále rozpovídal Michael Menschner z Deutsche Bahn Netz AG (DB). Ten zdůraznil, že největšími problémy u projektu jsou výluky a uzávěrky tras pro nákladní dopravu. Avšak poté řekl pozitivní zprávu: „V roce 2025 skončí projektantské práce. Pak se vybere nejlepší varianta pro schválení tohoto projektu.“ V neposlední řadě se ke slovu dostal Michal Florián z firmy HROCHOSTROJ, který poodkryl inovace v technologii podbíjení. „Zásadou kvalitní směrové a výškové úpravy koleje tedy není zvýšení podbíjecích cyklů, ale zvýšení kvality práce a tím snížení celkových nákladů,“ pronesl Michael Florián. Ten dále hovořil o tom, jak HROCHOSTROJ využívá systém podbíjení. Od úterních tři hodin si mohli účastníci konference prohlédnout výstavu mechanizace a diagnostických vozidel, přičemž od 19:30 započal společenský večer.

Autor: Richard Mrkvička

Konference Železniční dopravní cesta nabídla i zahraniční poznatky! Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Konference Železniční dopravní cesta 2022. .
zpět na články

inzerce

nahoru