Otevřít menu
Doprava dnes
-

Lasery a satelitní navigace ohlídají bezpečnou jízdu tramvají

Patentované zařízení, jež vyvíjeli a testovali vědci z Technické univerzity v Liberci ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou, odhalí nebezpečné odchylky v rozchodu tramvajových kolejí. Prototyp k měření rozchodu kolejí již dopravní podnik používá.

18:57 / 8. září 2022
Lasery a satelitní navigace ohlídají bezpečnou jízdu tramvají i

Foto: TUL a DPMLJ

Dosud se stav tramvajové tratě kontroloval ručními či pojízdnými měřidly. Pracovníci dopravního podniku tak museli procházet trať a naměřené hodnoty ručně zapisovat. Jednalo se o nekomfortní a zdlouhavé měření spíše lokálního charakteru. „Kontrola rozchodu bude nyní mnohem komfortnější. Kromě toho, že zařízení dokáže odhalit potenciálně nebezpečná místa tratě, mohou se získané výsledky využít i v rámci dlouhodobého efektivního plánování oprav tratí,“ sdělil Michal Starý, vedoucí týmu Fakulty strojní TUL a Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace Technické univerzity v Liberci.

Podstata tohoto automatického měření se zakládá na bázi laserů, kamer a satelitní navigace. Takový systém je využíván u sledování stavu vlakových tratí. Avšak tramvaje mají velkou část kolejí zapuštěnou v úrovni terénu, což měření prostřednictvím laserů a kamer znemožňovalo. Až nyní vyvinuli a zkontumovali na Technické univerzitě v Liberci unikátní zařízení, které to dokáže.

„Nové měřicí zařízení je přichycené k podvozku tramvaje, vše je automatizované a všechny naměřené údaje se ukládají do počítače. Během krátké doby navíc můžeme proměřit celou tramvajovou trať. Měřit můžeme i opakovaně během roku,“ řekl k novému způsobu kontroly trati Ludvík Lavička, provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).

Jak zařízení funguje přiblížil také člen řešitelského týmu z Fakulty strojní TUL Ondřej Matúšek: „Každou měřicí jednotkou promítáme kolmo na kolejnici laserový paprsek a kamerou snímáme obraz. Získáváme tedy dva obrazy – levé a pravé kolejnice. Softwarově tyto dva obrazy vyhodnotíme a získáme aktuální rozchod. To byl obtížný úkol. Jedná se totiž o dvě samostatná zařízení, která ale umíme společně kalibrovat tak, aby měřila správně a naprosto přesně.“ Díky satelitní navigaci GPS potom mohou přesně zaznamenat, v jaké části trati je problém.

Primárně je navržené zařízení určeno pro tramvajové podvozky T3. Na těchto tramvajích se také v Liberci testovalo.  Zkoušky probíhaly v noci, aby se jízdou 20 km/h nebrzdil provoz na trati. Další testy jsou ještě v plánu. „Velkou výhodou je, že během měření jsou kolejnice zatíženy jako v reálném provozu. Mnohatunová souprava totiž může mít na vzájemnou polohu kolejnic nezanedbatelný vliv,“ doplil provozní ředitel podniku.

Tým doktora Starého vyvíjel nové zařízení v rámci projektu „Provozní diagnostika profilu a rozchodu tramvajových kolejí pod zatížením“ po dobu tří let. Prototyp včetně licence k provozování předal do vlastnictví DPMLJ. Technická univerzita v Liberci má zájem zařízení nabídnout také jiným dopravním podnikům V České republice i v zahraničí. S vyhledáváním případných obchodních partnerů pomůže nově založená univerzitní společnost The University Company TUL (TUC).

 

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru