Otevřít menu
Doprava dnes
-

Legendární škodovácké lokomotivy pomalu opouštějí české koleje

Poslední tři páry denních spojů dopravují na našem území legendární slovenské lokomotivy řady 350, původně ES 499.0, vyrobené v polovině 70. let minulého století v Plzni. Ty několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Vozily transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol.

12:22 / 3. května 2022
Legendární škodovácké lokomotivy pomalu opouštějí české kolejei

Foto: acri.cz

Lokomotivy přezdívané pro svou sílu jako „gorila“ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako „krysa“, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.

„Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko. Zdesítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah.

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa. V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný. S nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku.

Publikoval: Jakub Cimburek (zdroj: acri.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru