Otevřít menu
Doprava dnes
-

Letiště Pardubice hledí kupředu. Chceme ho nasměrovat k prosperitě, prohlásil Ivan Čech

Na pozici ředitele Letiště Pardubice nastoupil letos v únoru. Za nejisté situace přijal náročnou výzvu – ekonomicky udržet pardubické letiště přes náročné období a otočit čísla z červené barvy do černé. Ivan Čech výzvu přijal a během první sezony ukázal velké množství práce. Vše je ale na začátku. Co plánuje dál? Cestu vidí, mimo jiné, i v letecké nákladní dopravě.

 

14:02 / 23. listopadu 2021
Letiště Pardubice hledí kupředu. Chceme ho nasměrovat k prosperitě, prohlásil Ivan Čech

Společnost East Bohemian Airport (EBA) provozující Letiště Pardubice má za sebou náročný kalendářní rok. Přes všechny problémy spojené s covidovou došlo na začátku roku i k výměně nejvyššího muže. Pozici ředitele po úspěšném výběrovém řízení zaujal Ivan Čech, který má v letectví hojné zkušenosti. Po dvaceti letech se profesně vrátil do Pardubic, aby pomohl pozvednout nelichotivá čísla pardubického letiště.

„Vstup nebyl revoluční, ale evoluční. Chtěl jsem navázat na kroky, které se na letišti dělaly v minulosti, a samozřejmě bylo cílem je nasměrovat podle mých vizí. Prvním úkolem bylo stabilizovat kádr, udržet personál, který bude schopný obsluhovat letiště a připravit leteckou sezonu v nelehké covidové době. Bylo to o hodně neznámých, ale věřím, že se to povedlo,“ popisuje první kroky, ke kterým v prvních měsících ve funkci směřoval. 

V letectví se pohybuje celý život, přesto uznává, že samotné rozhodnutí přejít do zcela jiného prostředí nebylo jednoduché. „Rozhodování přejít z regulačního orgánu do byznysu v této nelehké době nebylo jednoduché, ale vzal jsem to jako možnost letišti pomoci. Myslím si, že vzhledem ke zkušenostem k tomu mám, co říci a věřil jsem, že dokážeme vytvořit kolektiv, který nasměruje Letiště Pardubice k prosperitě. Samozřejmě za předpokladu, že bude svět alespoň částečně „normální“ a bude se moci cestovat,“ tvrdí Ivan Čech.

„A normální letecký svět ještě není. A bude to chvíli trvat. Ztratili jsme spoustu leteckých linek, charterová sezona byla v problémech, protože lidé se báli cestovat. Bude to trvat ještě tak dva až tři roky, bude trvat, než zase začneme umět žít,“ dodává nejvyšší muž pardubického letiště. 

První rok ve funkci se pomalu blíží ke svému konci. Spokojenost? Tak napůl. „Za letošek se pohybujeme okolo šedesáti tisíc cestujících. Předpokládal jsem, že by to mohlo být lepší, ale kvůli nejasným podmínkám jsme přišli o nějaké charterové destinace. Letecké společnosti se z menších letišť stáhly do Prahy. Nebylo to špatné a katastrofické, ale čekal jsem to lepší. Doufejme, že to vyjde příští rok,“ doufá Čech.

A na co se tedy mohou lidé ve spádové oblasti pardubického letiště těšit v nejbližších měsících a letech? Ivan Čech poodkryl karty: „Prodloužili jsme smlouvu s leteckou společností Ryanair, Alicante je zajímavá destinace a budeme jí létat minimálně další tři roky. Létáme dále do Lvova a Kyjeva, jednáme s Wizzairem o dalších destinacích. Zároveň stále jednáme s cestovními kancelářemi o příští charterové sezoně budeme létat do Bulharska, kromě Burgasu bychom rádi přidali i Varnu. Předpokládám, že nabídneme Černou Horu, obnovíme Turecko a Řecko. Už na jaře bychom chtěli otevřít letecké spojení do Egypta, což také bývá oblíbená a dobře obsluhovaná linka,“ prozrazuje.

Kromě osobní letecké dopravy Ivan Čech klade velký důraz na dopravu nákladní, která by mohla vyřešit ekonomické obtíže. „Je důležité oslovit dopravce nákladní dopravy, nabídnout jim podmínky a získat si potencionální exportéry z regionu. Musí poznat, že jsme zajímaví a že dokážeme dostat materiál do světa,“ přeje si. 

Pardubické letiště je velmi multifunkční. Je jediným letištěm, které má smíšený provoz – civilní i vojenskou část. A toho si Ivan Čech velmi cení: „Pracujeme na tom, abychom mohli i nadále spolupracovat s Armádou ČR, což je aspekt, který není hodné přehlížet. Musí se rozvíjet a my chceme, aby tato spolupráce byla ku prospěchu věci.“

Zároveň by rád vyšel v budoucnu vstříc i dalšímu segmentu, který zatím v Pardubicích k vidění nebyl. O co jde? „Svět je už dobře saturován malými vrtulovými nebo proudovými letouny a já si myslím, že by si všeobecné letectví zasloužilo podporu. Není to segment, který přinese silný zisk, ale myslím, že bychom v této otázce mohli zkusit něco nového,“ věří Ivan Čech. „Nabídnout jim krytá parkovací stání, meziledové údržby,“ uzavírá.

Autor: Mgr. Petr Dejnožka

 

zpět na články

inzerce

nahoru