Otevřít menu
Doprava dnes
-

Letošní zimní údržba čelí výkyvům počasí a střídání teplot

Podle Správy a údržby silnic Pardubického kraje je letošní zimní údržba velmi finančně náročná. Na vině jsou především výkyvy počasí a nestálé teploty.

11:37 / 28. února 2024
Letošní zimní údržba čelí výkyvům počasí a střídání teploti

Foto: Sklad soli v Třemošicích. Zdroj: Pardubický kraj

Zimní údržba silnic sice končí až 31. března 2024, už teď ale silničáři ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) vědí, že letošek je z hlediska údržby silnic finančně náročnější než loňský rok.

SÚS Pk eviduje k 21. únoru 2024 práce zimní údržby v celkové hodnotě téměř 69 milionů Kč, přičemž spotřeba soli dosáhla skoro 6 445 tun. Za stejné období loňského roku to však bylo 53,5 milionů Kč a 4 530 tun soli.

„Průběh tohoto zimního období je velmi nestandardní s velkými extrémy. Až do poloviny listopadu o sobě zima nedala vědět, ale pak přišlo citelné ochlazení s výrazným spadem sněhu. Zimní počasí se sněžením a častou tvorbou sněhových jazyků skončilo s příchodem Vánoc. Prudké oteplení ve dnech 24. a 25. prosince a silný vítr způsobily četné polomy stromů s nutností řešení následků škod,“ popsal Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic.

V rámci zimní údržby byl zatím pro pardubické silničáře nejnáročnější měsíc prosinec a naopak neklidnějším měsícem únor. Během zimní údržby provádějí silničáři lokální opravy hlavně studenou balenou směsí.

„Kromě tradičních výjezdů kvůli sněhu a náledí jsme řešili i krátkodobě zatopené silnice, zejména v okolí Labe a na některých tocích na Chrudimsku. Po otevření zaplavených úseků bylo nutné opravit škody na systémech odvodnění, příkopech a propustcích. Komplikované bylo zejména odstraňování naplavených kmenů na pilířích mostů přímo v Labi. Na mostě v Kuněticích trvalo několik dní, a to za účasti speciální techniky hasičů s potápěčskou a lezeckou výbavou,“ dodal Zdeněk Vašák.

Novinka letošní zimní údržby

V Pardubickém kraji používají silničáři během zimní sezony novinku, kterou je použití posypové nástavby umožňující větší poměr aplikace rozmrazovacího postřiku k podílu suché posypové soli. To má za efekt především rychlejší účinnost s minimem odletu zrn soli mimo povrch komunikace. Další výhodou je pak úspora aplikovaného materiálu či jeho delší trvanlivost na povrchu komunikace.

Rekordní investice

Pardubický kraj investuje v letošním roce do staveb, oprav a modernizace silnic rekordní 3 miliardy Kč. „V plánu jsou opravy důležitých mostů, modernizace klíčových komunikací II. a III. třídy i dokončení dvou důležitých dálničních přivaděčů – Rokytno a Dašice, a to ve třetím čtvrtletí letošního roku. Celkově je schválený plán ambiciózní. V částce 2,8 miliardy korun jsou zahrnuty nejen peníze z krajského rozpočtu, ale i z Integrovaného regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury,“ informoval Michal Kortyš, náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)

zpět na články

inzerce

nahoru