Otevřít menu
Doprava dnes
-

Letoun L-39NG je tvořen ze 14 000 součástek, které dodává 300 dodavatelů! Vyrobit jej trvá 31 000 hodin

Společnost Aero Vodochody potřebuje na výrobu letounu L-39NG 14 000 součástek, přičemž polovinu z nich si společnost vyrábí sama. Tyto komponenty pro cvičný proudový letoun z České republiky dodává celkem 300 českých a zahraničních subjektů. Zhruba 60 % součástek je od tuzemských firem.

4:15 / 19. října 2022
Letoun L-39NG je tvořen ze 14 000 součástek, které dodává 300 dodavatelů! Vyrobit jej trvá 31 000 hodini

Foto: Letoun L-39NG. Zdroj: Aero Vodochody.

Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl, prozradil Viktor Sotona

Společnost Aero Vodochody od září zakládá jednu skořepinu L-39NG pro sériovou výrobu měsíčně. Český výrobce letadel musí na vyrobení jednoho letounu L-39NG zkompletovat asi 14 000 součástek, přičemž většinu z nich si společnost vyrobí sama. Zhruba 8 200 součástek je od samotného výrobce letadla. Na jeden cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi 8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks nýtů a lidé na něm stráví 31 000 hodin práce. První sériový kus tohoto typu má být dokončen do konce letošního roku. „Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní dodavatele,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.

Aero Vodochody spustilo sériovou výrobu tohoto letounu z jediného důvodu. Tento cvičný letoun je vhodný pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Při jeho výrobě se dbá na shodu s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled a funkčnost, u celého letounu pak ještě na vlastnosti za letu. Samotný letoun prošel přes startem výroby etapami vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například o materiálové zkoušky, statické a únavové testy, zkoušky klimatické odolnosti či elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké rychlosti, zkoušky záchranného systému pilotů a podobně.

Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce, řekl Josef Mašín

„Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce, protože pro výrobu "engéčka" potřebujeme tisíce součástek od dodavatelů z celého světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států amerických, Itálie, Francie a Německa,“ řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup společnosti Aero Vodochody.

Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný letoun L-39NG patří například firmy První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan, MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA, MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER & SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol. s r.o. nebo Compo Tech PLUS.

Publikoval: Richard Mrkvička (Zdroj: Aero Vodochody)

zpět na články

inzerce

nahoru