Otevřít menu
Doprava dnes
-

Levnější elektřina pro vlaky, tramvaje a trolejbusy

Železniční dopravci nebo třeba tramvaje městských dopravních podniků jsou další krok od bezmála miliardové úlevy v cenách za elektřinu. Poslanecká sněmovna ve třetím čtení podpořila návrh, aby kolejová vozidla byla osvobozena od poplatku, který zvýhodňuje výrobu elektřiny v solárních elektrárnách a z dalších obnovitelných zdrojů.

17:04 / 19. září 2021
Levnější elektřina pro vlaky, tramvaje a trolejbusy

Paradoxně společnosti provozující nejekologičtější způsob dopravy, patří mezi společnosti, kteří za zelenou energii zaplatí nejvíce. Zejména nákladní dopravci na železnici si dlouhodobě stěžují, že poplatek za obnovitelné zdroje energie (POZE) je znevýhodňuje proti konkurenční kamionové dopravě.

„Trakční elektřina dramaticky zdražuje. V současnosti jsme podle informací Správy železnic na 2000 korunách za megawatthodinu a hrozí další zdražení kvůli zvyšování plateb za emisní povolenky,“ uvedl při jednání ve sněmovně autor návrhu na osvobození dopravců od poplatku poslanec za ANO Martin Kolovratník. 

Sněmovna již tuto novelu v senátní verzi schválila a pokud zákon o podporovaných zdrojích podepíše prezident, mělo by na účtech dopravců zůstat ročně zhruba 900 milionů korun. O stejnou částku ale bude pochopitelně chudší státní rozpočet. Podle zástupce nákladních železničních dopravců Oldřicha Sládka ze sdružení ŽESNAD.CZ, je nynější osvobození od poplatků za POZE největší krok ke srovnání konkurenceschopnosti železnice a kamionové dopravy za poslední roky. Pokud návrh definitivně projde, ochrání provozovatele drážní dopravy před citelným zvyšováním účtů za elektřinu, které má v příštím roce přijít. 

„Povede to alespoň k tomu, že se podaří eliminovat nárůst silové elektřiny a zvýšených trakčních poplatků,“ uvedl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ. I tak ale mají nákladní dopravci podle něj celou řadu nevýhod vůči automobilové dopravě. 

Zatímco u přeprav na kratší vzdálenost je kamion, kterým je možné přivézt zboží až k zákazníkovi přede dveře, v logické výhodě, u delších vzdáleností může železnice silniční dopravě konkurovat, pokud se přenastaví pravidla, která v současnosti zvýhodňují kamiony. Do roku 2030 se tak Česko v rámci evropských plánů na zdravější životní prostředí zavázalo nejen ke snižování emisí, ale i k převodu 30 procent nákladů z tras nad 300 kilometrů na železnici. V roce 2050 pak podle takzvané bílé knihy mají vlaky na dálkových relacích převzít polovinu přeprav. Přestože na tomto závazku Česko pracuje už déle než pět let, hmatatelné výsledky zatím vidět nejsou.

zpět na články

inzerce

nahoru