Otevřít menu
Doprava dnes
-

Martin Macík nebyl se svým týmem od zlata na Dakaru daleko! Posádka stříbrného kamionu věří v další posun!

Tým kamionu MM Technology v letošním ročníku Rallye Dakar 2023 dojel do cíle na celkovém druhém místě. Pro posádku ve složení Martin Macík (řidič) – František Tomášek (navigátor) – David Švanda (mechanik) to byl prozatím ten nejlepší výsledek z tohoto známého rallye závodu! Rozhovor nám o tomto úspěchu poskytl sám Martin Macík!

15:39 / 28. března 2023
Martin Macík nebyl se svým týmem od zlata na Dakaru daleko! Posádka stříbrného kamionu věří v další posun!i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: MM Technology.

Jak chutná stříbro v kategorii kamionů na Dakaru? A jak těžké je v této kategorii prorazit podle Martina Macíka?

Martine, Vy jste poprvé do Rallye Dakar zasáhl v roce 2013, přičemž jste dodnes ani jeden ročník nevynechal. Jaký je tedy vlastně život závodníka Rallye Dakar? Věnujete veškerý čas přípravě na Dakar, nebo máte čas i na něco jiného?

Je to náročný život, ale mě baví. Každý rok se snažím překonat svoje limity, ať už v závodě na trati, tak v mém osobním a pracovním životě. Proto jsem se asi vydal touto cestou. Závodění, včetně starání se o MM Technology a akce Posedlí Dakarem, zabírá zhruba 40 % mého života. Dále se snažím věnovat rodině, sám sobě a dalších min. 40 % zabírají moje další pracovní aktivity, jako je mediální agentura MM Production nebo rodinné Pilot Cafe v Praze, které brzy otevře druhou kavárnu.

V roce 2021 jste na Dakaru se svým týmem dojel na celkovém 4. místě, což byl doposud Váš nejlepší výsledek. Avšak v letošním ročníku se Vám podařilo uzmout stříbro. Jak si tohoto úspěchu vážíte? Jak vůbec složité to je, aby závodník Dakaru dojel v TOP 3?

Toto asi nedokážu popsat. Pokud bych se o to jen pokusil, řeknu vám, že je to velmi obtížné, musíte spoustu věcí obětovat, dřít na sobě a technice a zároveň mít dostatek toho štěstíčka. Je to opravdu několikaroční dřina nejen moje, ale celého týmu.

Delší dobu byl i Dakar zasáhnut pandemií covid. Tento rok však známá Rallye proběhla bez většího zásahu této nemoci. Čím a jak moc se liší aktuální ročník oproti těm, které covid zasáhl?

Konečně! Dakar se zase vrátil do „starých“ kolejí. Nemuseli jsme letos už absolvovat nejrůznější vyšetření, nemuseli jsme se stranit vlastní rodiny a procházet kontrolami před startem. Jednoduše řečeno, nemuseli jsme utrácet spoustu peněz navíc a současně mít strach, že možná neodstartujeme. Všechno bylo letos rychlejší, protože covid přinesl i něco dobrého, třeba automatizaci určitých procesů.

Vcelku se Vaší posádce a týmu na Dakaru dařilo. Vyhráli jste okamžitě 1. etapu, ale následně přišel zádrhel ve 2. etapě, ve které se vám kvůli ohnutí štelování brzd zničily pneumatiky. Jaké pocity jste v této pasáži měli s kolegy? Měl jste obavy, že by tato situace mohla mít fatální následky na vašem celkovém výsledku?

To je jasné, i když jsem si celou dobu říkal, že je to pouze začátek soutěže. Je to obtížné, když víte, že máte skvělý tým a jste připravení bojovat o ty nejvyšší příčky, a pak přijde taková smůla. Navíc ona to nebyla hned taková rána (1,5 hod. ztráta), nabalovalo se to pěkně pomalu, ale jistě. Na Dakaru nechcete prorazit 3 pneumatiky, když máte jen 2 rezervy, ani dojíždět v noci. Ve 2. etapě se nám podařilo obojí. Do toho jsme museli pětkrát měnit rozžhavené kolo. Byla to pořádná rána hned na začátku. Ale díky naší rychlosti jsme rozdíl postupně stáhli, po 8. etapě už jsme na prvního ztráceli pouze 18 minut.

Na 45. jubilejním ročníku Dakaru jste s týmem vyhráli prolog, k tomu 4 etapy a několikrát jste v některých etapách dojeli druzí, nebo třetí. To vás neustále drželo v boji o to nejlepší umístění. Kde podle Vás přišel zlom? Bylo to již zmíněná situace ve 2. etapě, nebo problémy v bahně? O této situaci jste také v médiích hovořil.

Byly to právě tyto dvě situace, které nás stály ještě lepší umístění. Nemůžeme ale říkat kdyby, na to se nehraje a 2. místo je skvělý výsledek! Ztratili jsme tam přes 2,5 hodiny, to je prostě moc, pokud chcete vyhrávat. Umístění v jednotlivých rychlostních zkouškách bylo samozřejmě také výborné, ale určitě to nebyl náš cíl vyhrávat pouze etapy.

Co jste si na letošním Dakaru nejvíce užil? A jak byste ho porovnal s již uběhlými ročníky? Byl tento závod náročnější než ty před ním? Co se Vám na něm nejvíce líbilo? Co naopak Vás v závodě překvapilo? Bylo vidět, že například počasí závodu příliš nepřihrávalo.

Já jsem si tento ročník užil asi ze všech nejvíce. Byl to nádherný, velmi obtížný Dakar, kdy jsme výsledek nedostali zadarmo. Určitě se mi nelíbilo počasí, hlavně kvůli týmu, klukům mechanikům, kterým se v dešti špatně pracovalo. Samozřejmě, řeku v poušti taky potkat nechcete. Obzvlášť, když jedete jako vedoucí kamion a vlítnete do ní jako první. Nemohu říci, že by mě něco překvapilo, možná množství havárií od samotného začátku, ale za to může rychlost, která se stále zvyšuje. 

Na čem bude posádka Martina Macíka v budoucnu pracovat, aby dosáhla na vysněné zlato?

Rád bych se teď zeptal na vaši posádku, ve které spolupracujete s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou. Jak dlouho se svými kolegy již jezdíte? A jak vaše spolupráce funguje? Kdo je například ten, kdo dělá vtípky ? Kdo má naopak v týmu poslední slovo?

Mám skvělou posádku, se kterou jezdím 8 let, resp. 4 roky. Vtipálkové jsme asi všichni, ale Ferry (František Tomášek – pozn. aut.) rozhodně největší, oficiálně mám poslední slovo já, neoficiálně s tím má Ferry problém, ale je to navigátor. Takže každý máme v tom svém první a většinou i poslední slovo, proto si tak rozumíme a věříme jeden druhému.

Ztráta na vedoucí posádku nebyla až tak velká. Nemrzí vás, že to zlato nezacinkalo. Nebude to pro Vás alespoň další motivace k tomu, abyste na vrchol Dakaru „dojeli“ v dalších letech?

To je jasné, že nás to mrzí. Udělali jsme pro to ale jako tým maximum, to víme. Budeme pokračovat v tom, co děláme, a máme motivaci to ještě posunout. Na závody přeci jezdíte, abyste byli co nejlepší.

Předpokládám, že aktuálně si budete chtít od Dakaru odpočnout. K této příležitosti se svým celým týmem budete objíždět Vaši show „Posedlí Dakarem“. Na co se návštěvníci tohoto pořadu mohou letos těšit? Určitě budete hovořit o letošním ročníku, dojde ale také na odtajnění dalších plánu na Dakar 2024?

Odpočinek a Posedlí Dakarem nejdou úplně k sobě, ale stejně jako mám skvělý závodní tým, mám takový tým i pro akce Posedlí Dakarem, takže si to rozhodně chceme užít spolu s fanoušky a poděkovat jim za to, jak nás podporují a ženou kupředu. Můžou se těšit na úplně nový dokument, který je takovým průřezem celého Dakaru s nádhernými záběry Čendy v akci. Poté už jdeme na scénu my s historkami a detailnějším popisem toho, co se stalo jinak, než to třeba vidí v TV nebo na těch internetech, jak říká můj navigátor. Je to akce pro fanoušky, takže je prostor na dotazy. Prostě dvě nabité hodiny.

V souvislosti s tímto určitě pomýšlíte i na rekonvalescenci, protože Dakar je jedním z nejnáročnějších závodů, ne-li nejnáročnější. Jak probíhá regenerace závodníka Dakaru? Které části těla Vás bolí po letošním ročníku?

Tento ročník byl velmi náročný. Ale my jsme s sebou poprvé měli fyzioterapeuta Davida, který se o nás staral, a rozhodně to přispělo k naší připravenosti. Tím pádem nejsem ani tak rozbitý jako bývám, do fitka se vrátím v průběhu února. Do té doby se snažím hlavně nabrat kvalitní spánek doplněný řádnou stravou. To je nejlepší možná forma regenerace. Nicméně už pomalu ale jistě makáme směrem k ročníku 2024.

Dojde určitě i na podrobnější analýzu celé Rallye Dakar 2023, kde budete řešit jak chyby, tak povedené pasáže. Na čem budete jako posádka v budoucnu pracovat? Na co je nutné se po uběhlém závodu zaměřit?

Tyto analýzy proběhly hned po Dakaru. Technické plány už jsou jasné a některé už dokonce zpracované. Teď čekáme na návrat aut z Dakaru, abychom je zapracovali. Nechci, aby to vyznělo nějak nekriticky, ale myslím si, že jsme jako posádka udělali vše, jak jsme nejlépe dokázali. Takže v tom budeme pokračovat, budeme na sobě makat, trénovat a objedeme během roku několik soutěží. Čeká nás i trénink v Africe, kde jsme pár let kvůli covidu nebyli.

Jak bude vypadat Vaše příprava na 46. ročník Dakaru? Kdy začne? Co vlastně obecně příprava na Dakar obnáší? Určitě se budete věnovat vychytávkám svých vozů a mnoho dalšího. Věnujete se s kolegy například i fyzické přípravě? Pojedete i některé podobné závody v roce 2023, jako je Dakar?

Ano, prakticky už jsme začali. Technika se bude dál zdokonalovat dle získaných poznatků. V MM Technology stavíme rovnou tři nové kamiony, včetně jednoho elektrického, to vše musíme zvládnout na 100 %. Osobně se pustím do fyzické přípravy s trenérem Pavlem Provázkem jako každý rok. S fyzioterapeutem Davidem zapracujeme na držení těla, vnitřních svalech. A odjedeme co nejvíce závodů.

Autor: Karel Geba.

zpět na články

inzerce

nahoru