Otevřít menu
Doprava dnes
-

Mercedes v Evropě předběhl Teslu – může jet autonomně

Elektrický Mercedes EQS a jeho “bratr” Mercedes-Benz třídy S se spalovacími motory jsou prvními vozy, které dostaly povolení německého Spolkového úřadu pro silniční provoz (KBA) pohybovat se za určitých okolností v režimu automatizované jízdy.

11:06 / 13. prosince 2021
Mercedes v Evropě předběhl Teslu – může jet autonomněi

Foto: ČTK

Zatím bude tento systém Drive Pilot možno používat na 13 191 kilometrech německých dálnic. Ovšem nikoli v rychlostech, které jsou obvyklé pro dálniční provoz. Režim automatizované jízdy půjde totiž aktivovat pouze v rychlostech do 60 kilometrů v hodině, což ho predurčuje vlastně pouze pro jízdu v kolonách. Dá se však do budoucna předpokládat rozšíření využití jednak při vyšších rychlostech a jednak také na dalších komunikacích.

Při dodržení stanovených podmínek může řidič odvrátit zrak od situace před vozem, sundat ruce z volantu a dělat něco úplně jiného. Například vyřizovat e-maly, sledovat film, nakupovat na internetu a podobně.

Ovládací prvky systému jsou umístěny na věnci volantu nad pravou a levou prohlubní pro palec. “Drive Pilot po své aktivaci řidičem reguluje rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a vozidlo řídí v jízdním pruhu. Systém vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na trase a dopravní značení. Systém reaguje i na nečekané dopravní situace a samostatně je řeší např. vyhýbacím manévrem v jízdním pruhu nebo brzděním,” uvádí automobilka v tiskové zprávě.

Vůz je vybaven senzorem LiDAR a kromě těch, které jsou již dnes v běžné výbavě moderních automobilů zahrnuje také  dodatečné senzory, které Mercedes-Benz považuje za nezbytné pro bezpečnou vysoce automatizovanou jízdu.

Mezi ně patří rovněž kamera na zadním okně a mikrofony, které slouží především k rozpoznávání modrých majáků a dalších speciálních signálů zásahových vozidel, ale také senzor vody v podběhu kola. Drive Pilot kromě dat ze senzorů využívá navíc informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, dopravních značkách a mimořádných událostech v dopravě (např. nehody nebo úseky s prací na silnici), které získává z mapy s vysokým rozlišením. Vůz má zdvojené systémy řízení a brzdění.

Pokud řidič, např. kvůli akutnímu zdravotnímu problému, nepřevezme po uplynutí stanoveného času řízení vozidla ani po opakovaných a stupňovaných výzvách, zahájí systém řízené a přiměřené zpomalování vozidla až do úplného bezpečného zastavení. Současně se aktivují výstražná světla a u stojícího vozu také systém nouzového volání Mercedes-Benz. Vůz odemkne dveře a otevře okna, aby poskytovatelům první pomoci usnadnil přístup do vozidla.

Tesla zatím podobné povolení od německého úřadu KBA nezískala. Tomu vadí například rovněž označení Autopilot.

Půjde o vozy s novou verzí systému Drive Pilot, které automobilka začne dodávat zákazníkům v první polovině příštího roku.

Autor: Jakub Cimburek (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru