Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ministr dopravy Martin Kupka hovořil na červnovém Setkání lídrů českého stavebnictví!

Setkání lídrů českého stavebnictví je klíčovou událostí roku, která se pravidelně neobejde bez více než 500 hostů z řad investorů, ředitelů stavebních, projektových a developerských firem či VIP osobností. Na akci nesměl chybět ani ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který stavebnictví bere velmi vážně! Co na konferenci pronesl?

5:00 / 14. července 2022
Ministr dopravy Martin Kupka hovořil na červnovém Setkání lídrů českého stavebnictví!i

Foto: Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na Setkání lídrů českého stavebnictví 2022. Zdroj: ČTK.

Na tuto mimořádnou událost přijali pozvání a diskutovali předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Markéta Pekarová Adamová, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, náměstek ministra průmyslu a obchodu Sekce energetiky René Neděla či náměstek ministryně životního prostředí Tomáš Tesař. Další klíčoví zástupci diskutované problematiky ze soukromého sektoru byli například předseda představenstva CENTRAL GROUP a.s., Dušan Kunovský, Generální ředitel Wienerberger s.r.o., Kamil Jeřábek i předseda představenstva STRABAG a.s. Ondřej Novák. Akce se konala na Pražském hradě a započala rozdáním cen pro nejlepší stavební firmy, které předal Martin Kupka (ODS), ministr dopravy. Soutěž za rok 2022 vyhrála společnost Strabag.

Dopravní stavby čeká novinka ve financování

Ministerstvo dopravy má mnoho plánů, jak rozvíjet infrastrukturu v ČR. Na toto téma na konferenci mluvil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který se bude snažit udržet strategie rozvoje dopravy pro rok 2022 – 2025, přičemž by mělo dojít k výstavbě 200 km dálnic. Ministr dopravy hovořil o složité době, kterou musely stavební firmy překonat a poděkoval jejím zástupcům za profesionální přístup a práci. Také zmínil, že stavebnictví jde ruku v ruce s dopravou, přičemž se zajímá o mnoho staveb dopravního rázu. Je si vědom budoucího nedostatku materiálu, toto téma diskutuje se zástupci firem, kteří vidí, jaké materiály budou nedostatkové. Tyto suroviny bude chtít ministr dopravy zajistit. Také bude chtít zajistit finanční prostředky pro stavby, které běží, nebo jsou v krátkodobém plánu. V žádném případě nechce, aby se dopravní rozvoj a investice zastavily. Finance bude chtít získat před PPP projekty, které aktuálně financují stavbu D35 či modernizaci trati mezi Nemanicemi a Ševětínem.

„Kolegové již teď zpracovávají další možnosti financování PPP projektů, to je s ohledem na náročnost přípravy střednědobých staveb v roce 2025 a 2026,“ řekl ministr a pokračoval: „Budeme, ale to je věc příštího roku, nejenom prověřovat, ale reálně chystat využití významného balíku peněz. S tím je spojeno čerpání významného úvěru v řádech stovek miliard korun právě do výstavby dopravní infrastruktury a je to novinka, se kterou v příštím roce přijdeme, protože pokládáme za důležité tohle zvládnout. Ten dlouhodobý vývoj bude znamenat, že se ČR naučí využívat mnohem většího vějíře různého financování dopravních staveb.“ Také vyzdvihl důležitost rozložení rizika mezi stát a soukromý sektor, což je pro stát i soukromý sektor velmi významné. Hovořil také o plánech vysokorychlostních tratí a zejména trati Berlín – Praha – Vídeň, která se bude řešit na českém předsednictví EU, kde se chce ministr dopravy zaměřit na dopravní síť TEN-T.

Práce v noci v ČR vykazují velkou míru neefektivity, je si jistý ministr dopravy

Ministr dopravy mluvil také o energetické krizi, přičemž si je vědom zvyšování cen, což může být problém jak pro stavebnictví, tak dopravní stavby a alternativní dopravu. Proto musí ČR získat finanční prostředky a pokračovat v investicích i v dalších letech. Poté na Martina Kupku přišel dotaz ohledně oprav dálnic, jestli má ministerstvo v plánu zavést noční práce, protože týdenní ztráty blokování silnic a dálnic vycházejí na 1,5 miliardy korun. Ministr dopravy vidí řešení někde jinde, i když jsou podle něj noční práce nutné a nezbytné u některých projektů a významných dopravních tahů. Na druhou stranu ministr dopravy pronesl: Práce v noci v ČR vykazují velkou míru neefektivity a dalších problémů, pokud se s tím firmy dokážou vypořádat, tak se do toho můžeme pouštět.“ Zlepšit se musí efektivita staveb, čímž se vše zrychlí. To je podle Martina Kupky ta správná cesta.

Velkým tématem je i výroba spalovacích motorů do roku 2035, přičemž tento termín je podle ministra zbytečný, protože nikdo neví, co se do tohoto data stane. Bude celou situaci sledovat a podle toho odvíjet své kroky. Myslí si, že firmy i automobilky jsou si tohoto kroku vědomé, a proto svou strategii přizpůsobují už teď. Větší váhu proto dává vodíku, který chce rozvíjet. „Jednu věc jsem schopen říct jasně, budeme nepochybně investovat do dobíjecí infrastruktury, to je odpovědnost státu, jelikož jsme tranzitní zemí,“ řekl ministr. Toto je podle Martina Kupky (ODS) důležité téma, protože do ČR jezdí mnoho turistů i důležitých partnerů. Ministerstvo by v budoucnu chtělo zajistit výstavbu dobíjecích stanic, které by od sebe měly být každých 60 km.

Autor: Karel Geba

 

zpět na články

inzerce

nahoru