Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ministr dopravy Martin Kupka jednal na západě Čech o „Gigafactory“ koncernu Volkswagen!

Ve čtvrtek 5. ledna 2023 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jednal na západě Čech se starosty tamních obcí ohledně tématu Gigafactory koncernu Volkswagen na výrobu baterií do elektroaut. Tento projekt je klíčovou investicí pro ČR, práci by zde mohlo najít až 4000 lidí. Jaké názory v Dobřanech padly? Jak se k uvažované Gigafactory postaví obce, kraj a investor?

23:25 / 5. ledna 2023
Ministr dopravy Martin Kupka jednal na západě Čech o „Gigafactory“ koncernu Volkswagen!i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Facebook Martina Kupky.

Je pro nás klíčové, aby v okamžiku, kdyby začne stavba Gigafactory, byla dopravní infrastruktura připravena

Na jednání o Gigafactory koncernu Volkswagen nechyběl hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták, senátor a starosta obce Vejprnice Pavel Karpíšek, Jiří Svoboda ze Správy železnic, Radek Mátl za ŘSD či starosta obce Dobřany Martin Sobotka. „Je pro nás klíčové, aby v okamžiku, kdyby začne stavba Gigafactory, byla dopravní infrastruktura připravena a nevznikla zde neúměrná dopravní zátěž pro místní obyvatele,“ řekl Martin Kupka a dodal: Výstavba Gigafactory by nám zároveň umožnila vyřešit hned několik místních dopravních bolestí. Spolu s Plzeňským krajem řešíme přeložku silnice II/180, která by sloužila jako obchvat Dobřan, také chceme urychlit stavbu I/26.“

Cílem jednání bylo zejména otevřít témata, které dopravní stavby by mohly v území případné průmyslové zóny vyrůst. „Pokud by zvažovaný plán vybudování továrny přišel, infrastruktura musí být významně rozšířena, aby problémy nedopadly na obyvatele, kteří v okolí žijí. Nezbytnou podmínkou bude také vybudování železniční vlečky a nádraží, které by sloužilo pro nakládku. Dále je nutné urychlit modernizaci trati mezi Plzní, Domažlicemi a Německem,“ pronesl Martin Kupka.

Senátor a starost Vejprnic Pavel Karpíšek si jednání pochvaloval, protože mnoho nejasností se vysvětlilo. Věří, že se debaty ponesou ve stejném duchu, protože se řešily i dopravní stavby bez ohledu na to, zda se továrna postaví, či nikoliv. Město Plzeň je v tomto ohledu zdrženlivé. Dle něj tento projekt není pro západní Čechy vhodný. Se svým vyjádřením k tématu stále čeká.

Ministr dopravy také potvrdil, že vláda hledá možnosti, jak a kde v případě výstavby továrny nabídnout leteckým klubům a školám alternativu pro jejich současný letecký provoz v Líních. "Uvažovali jsme o celé řadě letišť, která v současné době v perimetru Plzeňského kraje jsou využívaná. Probíhá základní analýza toho, která z nich a jaké plochy by mohly posloužit," řekl ministr, přičemž na něj navázal starosta Dobřan Martin Sobotka: „Z úst člena vlády zaznělo, že letiště je hodně využívané, už jsme daleko od toho, že se s letci nakládá jako s nějakým brownfieldem. Beru to tak, že naše doporučení obcí, aby se stát zabýval i činnostmi na letišti vstřícně a zodpovědně, dopadlo na úrodnou půdu.“

Vláda již dříve schválila výstavbu průmyslového parku v Líních. Uvažované budování továrny je podle Vlády v zájmu ČR. Ministři považují případnou investici za 120 miliard Kč za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. Na 200 hektarech by od roku 2027 mohlo nalézt práci až 4000 lidí. Koncern Volkswagen se měl o finální lokalitě výstavby rozhodnout do konce loňského roku, avšak své oznámení o měsíc posunul.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: MDČR a ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru