Otevřít menu
Doprava dnes
-

Modernizace Branického mostu začala! Na mostě jsou první stavební stroje

Správa železnic začala pracovat na zkapacitnění Branického mostu, který využívají zejména nákladní vlaky. Tento důležitý most přes Vltavu tak bude za rok dvoukolejný, což odlehčí i výtoňskému mostu. Železničáři slavnostně zahájili tuto investici za dvě miliardy ve stanici Praha-Braník. Úplné přerušení provozu potrvá od 20. října 2023 do dubna 2024.

16:28 / 13. července 2023
Modernizace Branického mostu začala! Na mostě jsou první stavební strojei

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Správa železnic.

Železnice na území hlavního města musí nabízet dostatečnou kapacitu také pro nákladní vlaky

„Železnice na území hlavního města musí nabízet dostatečnou kapacitu také pro nákladní vlaky. Dosud především nákladní spojka přes Branický most navíc začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.  

Zdvoukolejnění Branického mostu patřilo mezi naše priority. Proto jsem rád, že jsme ve velmi krátkém čase dokázali postoupit z přípravné fáze přímo do realizace. Při výběru zhotovitele jsme navíc kladli důraz na to, aby navrhovaná doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší,“ podotkl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodal: Po dobu rekonstrukce mostu na Výtoni tento most pomůže překonat řeku také osobní dopravě. Kromě vybudování druhé koleje budeme celou konstrukci sanovat, vznikne nové přemostění Údolní ulice a také odbočka Spořilov pro efektivnější řízení dopravy.“ Hlavní práce se však budou zaměřovat na výstavbu druhé koleje od Branického mostu do stanice Praha-Krč. Současně vznikne i nová odbočka Spořilov, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.

Po dobu rekonstrukce Branického mostu se nákladní doprava odkloní přes České Budějovice či Chomutov. Generální ředitel Správy železnic si je vědom, že objízdné trasy pro nákladní vlaky jsou vzdálené. Proto Správa železnic vybrala termín modernizace od října do dubna, kdy je objem nákladní dopravy menší.  „Při uzavření Branického mostu je jediná rozumná varianta přes Výtoňský most u Vyšehradu. Vzhledem k jeho alarmujícímu stavu je most pod neustálým monitoringem a v současné době u něj platí omezení hmotnosti 20 tun na nápravu. To je v nákladní dopravě zásadní omezení, které znemožní jízdu těžkých komodit přes Prahu a vynutí si tyto objízdné trasy," zmínil Martin Hořínek, prezident Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.

Stojí před námi specifický úkol, kdy je potřeba v extrémně krátkém čase zrealizovat velký rozsah prací

„Projekt zapadá do mozaiky celkové modernizace železničního uzlu Praha, který je součástí páteřní sítě dvou transevropských dopravních koridorů. Proto byl spolu s dalšími osmi českými projekty vybrán v roce 2022 k financování z dopravní části Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Na uzavření grantové dohody se momentálně pracuje, každopádně opět půjde o 85 % způsobilých nákladů,“ uvedl Martin Svášek, zástupce Evropské komise v České republice.

Stojí před námi specifický úkol, kdy je potřeba v extrémně krátkém čase zrealizovat velký rozsah prací. Po domluvě se Správou železnic jsme navrhli změnu harmonogramu stavby, která nám umožní dodržet časový rámec zakázky. Jsme rádi, že se zkušeným týmem našeho sdružení zhotovitelů můžeme být u tohoto prestižního dopravního projektu, který podpoří plynulost železniční dopravy v hlavním městě,“ poznamenal Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav TBR, lídra zhotovitelského sdružení, jehož dalšími členy jsou firmy PORR, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Celkové investiční náklady akce s názvem Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov dosahují 2 705 265 000 korun. Projekt byl schválen Evropskou unií ke spolufinancování z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1 717 829 705 korun. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 60 873 872 eur, tedy zhruba 1,46 miliardy korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Správa železnic a ČTK)

Modernizace Branického mostu začala! Na mostě jsou první stavební stroje Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Správa železnic..
zpět na články

inzerce

nahoru