Otevřít menu
Doprava dnes
-

Modernizace lokomotiv řady 742 společností CZ LOKO je v plném proudu. České dráhy již obdržely první vůz

Společnost CZ LOKO předala Českým drahám první upravenou lokomotivu řady 742. Další vozidla obdrží národní dopravce v průběhu letošního roku. Lokomotivy proběhly kompletní modernizací, všechny jsou např. vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS.

10:31 / 30. června 2023
Modernizace lokomotiv řady 742 společností CZ LOKO je v plném proudu. České dráhy již obdržely první vůzi

Foto: Modernizace lokomotivy řady 742. Zdroj: Archiv ČD

Společnost CZ LOKO před časem získala zakázku na kompletní modernizaci čtrnácti lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M. České dráhy již první vozidlo obdržely, další budou následovat v průběhu tohoto roku.

„Během modernizace dochází k využití původních podvozků a hlavního rámu vozidla včetně provedení jejich úprav souvisejících s modernizací. Vozidlo je vybaveno novou kabinou, novým hnacím soustrojím a také novými rozvody pneumatické a elektrické výzbroje. Pomocné pohony jsou také elektrické. Oproti původní lokomotivě bude mít ta modernizovaná nižší kapoty, které tak umožní lepší rozhledové poměry ze stanoviště strojvedoucího,“ popsal Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Lokomotiva řady 742 známá též pod přezdívkou jako „kocour“ nebo „bangle“ se vyráběla v letech 1977 až 1986. Po modernizaci z nich budou prakticky nová vozidla. Společnost CZ LOKO úpravu těchto vozů již v minulosti prováděla (pro jiné dopravce).

„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je také součástí naší Strategie 2030, v rámci které dojde k obnově významné části vozidlového parku. Tyto lokomotivy jsou určeny pro výkon na nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025,“ sdělil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Podle původního plánu měla být modernizace všech lokomotiv ukončena do konce roku 2024. Společnosti CZ LOKO se ovšem podařilo proces urychlit, a proto by měla být celá zakázka hotová ještě v průběhu letošního roku.

„Cílem projektu je nejen zásadní zvýšení efektivity provozu, komfortu a bezpečnosti obsluhy, prodloužení životnosti lokomotiv řady 742, ale také zásadní zrychlení a zlevnění budoucí údržby těchto vozidel. Lokomotivy původní výroby ČKD jsou nyní primárně v oblasti údržby extrémně drahé a navíc dochází k zásadnímu nedostatku náhradních dílů. Projekt komplexní modernizace řady 742, kdy kromě části původních podvozků a hlavního rámu jde prakticky o nové vozidlo, si kromě splnění definovaných technických a kvalitativních parametrů klade za cíl zrychlení a tím zlevnění budoucí periodické údržby. Jsme velice rádi, že speciálně národní dopravce České dráhy se tímto moderním trendem údržby fleetu vydává,“ informoval Josef Gulyás, místopředseda představenstva a generální ředitel CZ LOKO.

Moderní vůz

Zmodernizovaná lokomotiva splňuje všechny závazné normy EN, ČSN, TNŽ, technické specifikace interoperability TSI a ustanovení příslušných vyhlášek UIC nutných pro uvedení drážních vozidel do provozu v České republice a na Slovensku. Vozidlo je vybaveno online monitoringem a diagnostikou. Spolu s tím vlastní také trakční a pomocnou výzbroj nové generace. Hlavní úpravou prošel podvozek i rám vozu. Výkon spalovacího motoru 1000 kWh nově umožňuje maximální rychlost 100 km/h.

V rámci modernizace lokomotiv dochází i k instalaci evropského zabezpečovače ETCS.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru