Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na konferenci Moderní železnice 2022 ve Spojce Karlín vystoupil ministr dopravy Martin Kupka

V Praze se v úterý 6. dubna uskutečnila konference Moderní železnice, na které byl hlavním řečníkem, kromě generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody, Martin Kupka (ODS). Ministr dopravy na této akci hovořil o dopravní strategii na roky 2022 - 2025. A my s ním po této konferenci ve Spojce Karlín udělali menší rozhovor!

23:00 / 6. dubna 2022
Na konferenci Moderní železnice 2022 ve Spojce Karlín vystoupil ministr dopravy Martin Kupkai

Foto: Ministr dopravy ČR Martin Kupka (vpravo) po boku generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Autor: Bc. Karel Geba.

V těch posledních letech se na železnici soutěžilo v o něco větších cenových hladinách

Na konferenci se mluvilo o zdražování a o tom, že Správa železnic má stejný rozpočet jako minulý rok. Myslíte si, že to bude mít nějaký negativní dopad na zpomalení nějakých staveb nebo projektů v tomto roce?

Pevně doufám, že ne. Samozřejmě budeme v kontaktu i se stavebními firmami s ohledem na to, že v těch posledních letech se na železnici soutěžilo v o něco větších cenových hladinách, tak pevně doufám, že tady je i nějaký větší prostor zvládnout to současné zdražování.

Vy jste velkým zastáncem vysokorychlostních tratí, což si myslím, že je správné. Mluví se o VRT Praha - Brno - Ostrava, Praha - Drážďany a jedna VRT by měla vést do Polska. Která z nich by měla podle Vás mít tu největší prioritu?

Tak i z hlediska přípravy celé té sítě TEN-T, což je a bude jedno z hlavních témat našeho předsednictví v Evropské unii, tak je to takzvaná Via Vindobona tedy spojení Berlína, Prahy a Vídně. S tím, že to samozřejmě usnadní i pohyb v rámci České republiky, protože na té vysokorychlostní trati budou to území obsluhovat i vlaky, které budou plnit i naši funkci tuzemskou, tedy fuknci naší vnitřní železniční i regionální dopravy a budou se pohybovat třeba o něco nižší rychlostí, ale doplní ten grafikon, aby ta VRT opravdu zkrátila vzdálenosti mezi jednotlivými místy v ČR.

Kdybych neměl odvahu a odhodlání, tak bych do této pozice nenastoupil

Naplánováno máte mnoho projektů, které nejspíše přesáhnou i do budoucna po roku 2025, kdy se teoreticky bude měnit vláda. Myslíte si, že i další lidé na Ministerstvu dopravy budou v těch aktuálních projektech pokračovat?

Tak já navazuji na to, co opravdu připravili moji předchůdci, tak předpokládám, že i následovníci, kteří přijdou po mně, u toho zůstanou. To tak prostě je, tyto projekty často zasahují do celých desetiletých období a vystřídá se u nich několik ministrů. Důležité je, aby v tom každém období bylo i dost vůle a odhodlání další projekty připravovat, aby nejenom rostly nové stavby, ale aby se připravovaly ty, které česká infrastrukturní síť potřebuje.

Otázka na odlehčení tématu. Určitě se Vás na to ptá skoro každý. Jak náročné to je být ministrem dopravy?

Nutno říct, že mě to naplňuje. To téma je velmi zajímavé, a navíc na ty stavby je možné si sáhnout. Já se snažím opravdu i v tom území se podívat a dát jasně najevo, že mně záleží na tom, v jaké kvalitě vyrostou a jak rychle se je podaří zvládnout, protože ve výsledku je cíl, aby co nejrychleji sloužili lidem. Takže odpověď je ano, je to náročné, zvláště v této složité době, ale kdybych neměl odvahu a odhodlání, tak bych do této pozice nenastoupil.

Autor: Bc. Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru