Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na konferenci Železnice Pardubice 2022 jsme vyzpovídali generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobodu!

Ve středu 13. dubna jsme nechyběli na odborném setkání v Pardubicích, kde se konala konference na téma Železnice 2022. Akce proběhla ve dvou blocích, ve kterých vystoupili přední zástupci významných organizací. V Pardubicích kromě ministra dopravy, generálního ředitele ČD a dalších nechyběl ani generální ředitel SŽ Jiří Svoboda!

23:00 / 13. dubna 2022
Na konferenci Železnice Pardubice 2022 jsme vyzpovídali generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobodu!i

Foto: Bc. Karel Geba

Věřím, že nějaká miliarda v průběhu roku ještě přijde

Pane generální řediteli, nacházíme se na odborném setkání Železnice 2022 v Pardubicích. Jaký vidíte přínos těchto akcí? A jak si to zatím užíváte?

„Tak si užívám si to určitě pozitivně a jsem rád, že se takováto setkání organizují, protože železnice jako taková byla vždycky zejména o komunitnosti. A o tom taková setkání jsou. Ta doba je trochu složitější, nejenom kvůli válečnému konfliktu, ale také kvůli covidu. Myslím si, že je důležité, abychom se semkli a snažili se porážet některá zla, která existují. Něco je vně, ale něco si také utváříme sami. Ale jsem rád, že jsem tady.“

Zmínil jste rozpočet SŽ na letošní rok, který je stejný jako v minulém roce. Vidíte v tom nějaký problém, když se neustále zdražuje? A je tady nějaká možnost toho, že by se aktuální rozpočet mohl o něco navýšit?

„Na navýšení je brzy. Ten dotaz je spíše na politickou scénu, ale je pravdou, že historicky vždycky v průběhu roku byly zdroje ještě navyšovány, ale tady si také musíme uvědomit, v jak těžké době se ČR nachází. Ale věřím, že nějaká ta miliarda v průběhu roku ještě přijde.“

Chceme být více osamostatnění od veškerých veřejných sítí

S moderní železnicí je spojena vysokorychlostní trať. Vy jste uvedl, že je schválená organizační samostatná složka nebo skupina, která se bude o VRT starat ve všech směrech. Co přesně ale tato složka bude zařizovat?

„Tak dneska na správní radě, která zde Pardubicích zasedala, jsem radu požádal o souhlas k zahájení příprav vzniku samostatné organizační jednotky na SŽ, kde bych chtěl vyčlenit úplně vše, co se týká vysokorychlostních tratí. A dělám to z jediného důvodu. Je potřeba se oddělit od té komerční části železničních a konvenčních tratí, aby vznikl subjekt, který bude do budoucna silnou opozicí, to myslím v dobrém, nejenom vůči trhu ale i vůči provozování a všech náležitostí, co na VRT budou.“

V prezentaci jste narážel také na přípravy kritického a kybernetického plánu bezpečnosti. Čeho přesně se tyto plány budou týkat a v jaké jsou fázi?

„Víte, zmínil jsem to tady účelově, protože opravu ta vážnost je tady čím dál umocněnější. Je to spojeno i s tím, co se stalo nedávno v Polsku. Tam bylo téměř 900 km tratí téměř bez obsluhy a zařízení nefungovala z pohledu IT. Je potřeba velmi zapracovat na tom, aby žádný kyberútok či další věci neohrozily nejenom bezpečnost, ale i plynulost provozu. Chceme na tom více zapracovat, chceme být více osamostatnění od veškerých veřejných sítí a na to je potřeba velká odbornost a velké zdroje.“

Při tomto tématu jste záměrně vyslovil projekt „blackout“, který je pro širší veřejnost možná neznámý. Co se pod tímto projektem a slovem skrývá?

„Tak je to obrovský strašák, na který se málokdo připravuje. V podstatě to znamená, že jestli dojde k výpadku energetických, hlavně elektrických potřeb, které my máme vysoké, tak to řeší, co se musí udělat první hodinu, první dopoledne, první den. My jsme nedávno v České Třebové, byl zaviněn vně a ne námi. A opravdu mi to potvrdilo to, že je potřeba se na tyto situace připravit, protože jedna záležitost je, když se něco stane a nemáte to vliv na provoz, ale druhá je, když nemáme elektrickou energii na koridoru na 3 hodiny. To už je problém.“

Autor článku: Bc. Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru