Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na odborné konferenci ke zvyšování bezpečnosti na silnici vystoupili i zahraniční experti

Ministerstvo dopravy ČR a BESIP ve čtvrtek 20. října 2022 BESIP uspořádalo odbornou konferenci na téma zvyšování bezpečnosti mladých a začínajících řidičů, na které nechyběli ani experti z Evropy. Své názory sdělili zástupci Evropské rady bezpečnosti dopravy či zástupci německých a norských správ silnic.

5:47 / 21. října 2022
Na odborné konferenci ke zvyšování bezpečnosti na silnici vystoupili i zahraniční expertii

Foto: Odborná konference na téma zvyšování bezpečnosti začínajících řidičů. Zdroj: MDČR.

Já si myslím že s věkem přichází i bezpečnost silničního provozu, řekl ředitel Evropské rady bezpečnosti dopravy

Úvodní slovo ze zahraničních hostů si vzal Antonio Avenoso, ředitel Evropské rady bezpečnosti dopravy: „Cílem naší organizace je zvyšovat bezpečnost silničního provozu v Evropě i jinde tím, že budeme podporovat nezávislé průzkumy a výzkum. Jsme velmi hrdí za spolupráci s ČR. Jedním z hlavních projektů naší organizace je tzv. index bezpečnosti silničního provozu. EU má cíl do roku 2030 snížit počet úmrtí a zranění na sinicích na polovinu. Jedná se o program, ve kterém sledujeme, jak si jednotlivé členské státy vedou k dosažení tohoto cíle. Shromažďujeme proto jednotlivé informace z členských států a vzájemně je porovnáváme. Zvyšování bezpečnosti u mladých a začínajících řidičů je opravdu zásadní témat. Naposledy, když jsem mluvil s experty EU na bezpečnost silničního provozu, tak jsme právě hovořili o mladých řidičích a oni mi říkali, že s věkem přichází moudrost. Já si myslím že s věkem přichází i bezpečnost silničního provozu, ale my nemůžeme čekat, až budou mladí lidé starší, proto jsem jim řekl, že řecký filozof Platon prohlásil, že mládež je ztracená generace, protože jsou neřízení. A v tomto ohledu tedy nemůže nic udělat. Já jsem ale přesvědčen, že dnešní diskuse a další čísla prokážou, že můžeme udělat mnoho, abychom mohli zvýšit bezpečnost těchto lidí.“

Konkrétní čísla ukázala Jenni Garson, projektová manažerka a ředitelka programu PIN (Index bezpečnostního silničního provozu – pozn. red.). „V tomto programu jde o to, že sestavujeme žebříček bezpečnosti provozu na silnicích v jednotlivých členských státech od roku 2006. Účastní se toho 32 zemí – 27 států z EU, Norsko, Británie, Švýcarsko, Izrael a Srbsko,“ řekl Jenni Garson. Tato žena dále prozradil, že v roce 2019 zemřelo na evropských silnicích asi 5 tisíc lidí od 15 do 30 let, toto číslo ale v průběhu let klesá rychleji. Velký rozdíl panuje mezi pohlavím, kdy je u mužů tento ukazatel čtyřnásobný, což platí ve všech zemích. Sledováno bylo také úmrtí podle účastníka provozu. Nejvíce dopravním nehodám podléhali muži jako řidiči a ženy jako spolujezdci. U mladých lidí je úmrtí z jedné pětiny srážka s druhým vozidlem, přičemž 28 % vážných úrazů se týká mladých lidí. Jednotlivé státy však prezentují skvělé kampaně pro zvýšení bezpečnosti. V ČR je to česká kampaň proti pití alkoholu za volantem pro mladé. Ve Švýcarsku to byla kampaň uvádějící řidičák na zkoušku, to zapříčinilo snížení srážek o 7 %. Rakousko zase zavedlo vícefázový systém přípravy řidičů, což způsobilo snížení srážek o jednu třetinu. Program PIN tak doporučuje řidičské průkazy na zkoušku, přísnější bodový systém, odstupňované řidičské průkazy a řízení v doprovodu.

Chtěl bych zdůraznit, proč je toto téma důležité

Tento průzkum podpořil i Kristian Schmidt, evropský koordinátor bezpečnosti silničního provozu. „Chtěl bych zdůraznit, proč je toto téma důležité. V roce 2021 téměř 20 tisíc lidí na evropských silnících přišlo o život. Je to asi o 6 % více než v roce 2020. Některé země zaznamenaly alarmující nárůst až 40 %. Nepodaří se nám však snížit počet smrtelných dopravních na polovinu do konce roku 2030, jak jsme si představovali, proto se musíme snažit ještě více. Pokud jde o bezpečnost mladých řidičů, tak uplynulých letech jsme velmi pokročili, ale věková skupina 18-24 let představuje nadprůměrné riziko. V letech 2015 – 2019 až 6 % všech úmrtí řidičů spadalo do této kategorie, přestože tato skupina představuje 8 % všech řidičů. Čísla České republiky jsou nad evropským průměrem. A opatření, která se připravují, jsou potřebná. Musím se přiznat, že jsem také zažil závažnou nehodu, a to mi bylo 18 let. Zrovna jsem měl čerstvý řidičák a vezl jsem svou snoubenku, ale mohl to být konec. Nevěnoval jsem se řízení, což je dalším problémem u mladých. Než starci začnou ukazovat, tak si musí uvědomit, že také byli mladí. Je celá řada opatřeních, jak tyto rizika snižovat,“ řekl Kristian Schmidt a dodal: „Technologie v autech jdou stále kupředu. Tento bezpečný přístup zahrnuje i technické činnosti například policie a jiných orgánů. Evropská komise bude projednávat směrnici o revizi řidičských průkazů. Řízení v doprovodu zvyšují povědomí o bezpečnosti a rizicích na silnicích. V Česku se jezdí rychleji celkově více než v Evropě. Po jedné jednotce alkoholu je třikrát až pětkrát větší riziko u mladých než starších řidičů.“

Norský přístup

Za Norskou správu silnic dorazil Arild Engebretsen, který se věnoval hlavně bezpečnostním kampaním, ve kterých jsou Norové špička. Ty nesměřují přímo na mladé, ale kladou si za cíl změnit jejich chování. V Norsku na mladé a začínající řidiče do dvou let uvalili dvojité bodování, kdy při přestupku jsou řidiči trestáni dvakrát hůře. U mladých tento systém funguje. V Norsku navíc přijde řidič o řidičské oprávnění po 8 bodech (v Česku je to 12 bodů – ponz. red.). Podle analýzy si po 4 bodech, o které řidiči přijdou, člověk za volantem změní své chování na silnici. Nejdůležitější je podle Norů zkušenost, a proto v Norsku chtějí, , aby řidiči měli při převzetí řidičáku odježděno 250 hodin. Vše demonstruje to, že za jeden rok v Oslu nezemřel ani jeden člověk na silnici a v roce 2018 Norové splnili cíl toho, že na silnici nezemřel nikdo pod 18 let.

Německý přístup

Za Německo vystoupila Jacqueline Lacroix. V Německu funguje jízda v doprovodu od 17 let. To snížilo dopravní nehody u lidí mezi 18 - 24 lety. Jízda s doprovodem způsobila snížení o 19 % nehod a 18% snížení porušování dopravních předpisů. Doprovod musí být v Německu starší 30 let a musí mít 5 let řidičák a maximálně sebraný 1 bod. „To co se v mládí naučíte, jako byste v stáru našli,“ řekla Jacqueline Lacroix a dodala: „V Německu lidé nejvíce umírají na meziměstských silnicích mimo sídla. Jsou to rovné komunikace, fouká tam vítr, jsou tam nerovnosti, mokro, šero a mladí bez zkušeností nedokážou odhadnout rychlost. Často vyjedou ze silnic, ale myslí si, že venkovské silnice jsou pro ně nejbezpečnější a nejjednodušší, ale je to naopak.“

Autor: Karel Geba

 

zpět na články

inzerce

nahoru