Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na odborném setkání Železnice Pardubice 2022 vystoupil Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD!

Svoji prezentaci na odborné železniční konferenci odprezentoval generální ředitel AŽD s.r.o. Zdeněk Chrdle. Naše redakce s ním na akci udělala malý rozhovor, který se týkal spolehlivých řešení a návrhů na další postupy ohledně implementace ETCS a zabezpečení provozu. Co nám generální ředitel AŽD prozradil? Přečtěte si celý rozhovor níže!

4:34 / 19. května 2022
Na odborném setkání Železnice Pardubice 2022 vystoupil Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD!i

Foto: Konference Železnice Pardubice 2022

Systém ETCS je jednotný evropský systém, který zajistí interoperabilitu

Pane generální řediteli, jak jste si odborné setkání v Pardubicích užil? A jaký podle Vás má tato akce význam a přínos?

„Pokud je to konference, která řeší nějaké aktuální záležitost nebo dlouhodobé záležitosti a je odborná, tak si ji docela užívám, protože do toho můžu vnést svůj pohled odborný nebo odborný pohled těch organizací, kde jsem aktivní. Jednak je to ACRI, kde jsem místopředseda pro železniční infrastrukturu a jednak je to současně nové sdružení SVOD Bohemia, což je sdružení osobních železničních dopravců v ČR. Tak velmi rád na těchto akcích sdělím náš názor, který řešíme v těch strategických skupinách nebo v těch odborných skupinách.“

Ve své prezentace jste zmínil a hovořil jste s velkou odborností o systému ETCS a zabezpečení řízení provozu. Jaký přínos by tento systém mohl české železnice přinést a jaká negativa by z toho mohla vyplávat?

„Přínosy jsou jednoznačné. Systém ETCS je jednotný evropský systém, který zajistí interoperabilitu. To znamená, že ty lokomotivy budou moct přejíždět ze země do země bez toho, aby se muselo něco přepínat, nebo se muselo něco přepřahat. Zadruhé to rozhodně zvýší bezpečnost na železnici. Omezí se z velkého procenta, asi z 90 procent chybě lidského činitele. V současné době je to ten problém průjezdů návěstidel na červenou. To se významně omezí. Nemůžu říct, že to bude stoprocentní, ale významně se ta bezpečnost zvýší. To jsou ty jednoznačná pozitiva. Ty negativa jsou samozřejmě o tom, že naše železnice disponuje staršími vozy proti Německu. A ty vozy se těmi mobilními technologiemi vybavují tím hůř se vybavuje. Stává se, že náklady na vybavení toho vozidla převyšují zůstatkovou hodnotu toho vozidla. A musíme si uvědomit, že u nás je poměrně veliká liberalizace železničního trhu, jednak nákladních dopravců, ale hlavně osobních dopravců. Máme informace, že vybavení těch vozidel u řady těch dopravců do termínů 1.1 2025 bude. Od tohoto data má být jakýsi provoz, kdy na hlavní koridorové tratě nebudou dopravci bez systému ETCS nebudou vpuštěny. To může být pro ty dopravce omezující a ta liberalizace, kterou vyhlašuje EU, tím může být úplně odstraněna nebo redukována.“

Automaty mají mnohem větší výkonnost ty vlaky na tu trať vpustit

Hovořil jste vytíženosti aktuální železnice, která má své kapacity téměř na maximu. Máte nějaká nápady či technologie, jak by se do té infrastruktury mohly dostat další vlaky?

„Dneska tam zazněl jeden dotaz ohledně CDP (centrálních dispečerských pracovišť pozn. redakce). Ta vlastně centralizace řízení té sítě má obrovská pozitiva, protože když vidíte úsek trati a vidíte na něm všechny vlaky a jejich problémy nebo naopak vlaky, které jedou s náskokem či zpožděním, tak je můžete mnohem lépe řídit, zefektivnit, snížit jejich náklady. Ale zejména můžete na tu trať vpustit více vlaků, protože o nich víte. Prostě to vidíte jako globální systém, než když se dřív vlaky posílaly ze stanice do stanice a výpravčí si telefonovali. Tam nebylo možné víc vlaků dostat. O tom jsou ty automatizované systémy na té infrastruktuře. Já říkám, že automatický vlak na automatické trati bude bez víceméně lidského činitele. Ten lidský činitel bude jen dohlížet, to je další krok, protože ty automaty mají mnohem větší výkonnost ty vlaky na tu trať vpustit, tedy zkapacitnit. Také proběhl dotaz na ETCS L3, což je úplně jiný systém, který umí zase více zkapacitnit tu železnici. Používá se hlavně v dopravě velkých měst, v příměstských dopravách. A to je další krok toho ETCS, ale úrovně L3, což může zefektivnit železniční dopravu.“

Autor článku: Bc. Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru