Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na tiskové konferenci k letošnímu ročníku 1000 mil československých zazněly zajímavé informace!

V pondělí 13. června proběhla tisková konference k letošnímu ročníku vzpomínkové jízdy historických automobilů 1000 mil československých, která připomíná legendární dálkový závod mezi Prahou a Bratislavou z třicátých let minulého století. Na tomto setkání zazněly podrobnosti o programu, startujících posádkách a trase jízdy! Účastníci konference také odpovídali na individuální dotazy!

23:00 / 13. června 2022
Na tiskové konferenci k letošnímu ročníku 1000 mil československých zazněly zajímavé informace!i

Foto: Tisková konference 1000 mil československých. Zdroj: Autoklub České republiky.

Letošní ročník 1000 mil československých bude připomínkou a oslavou 125. výročí automobilové výroby u nás

Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých se koná ve dnech 15. - 18. června. Bude připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás, v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident. Soutěž začíná ve středu 15. června den před startem technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR, poslední etapa zavede posádky v sobotu 18. června do cíle před Národní technické muzeum na Letné. Na oba dny je pozvána široká veřejnost, kde bude k vidění mnoho historických "veteránů" s doprovodným program, přičemž vstup je zdarma.

Do soutěže letos vyjede rekordních 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.

Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6.00 a 8.00 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 15. června od 13.30 hodin program začíná příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se postupně mění v závodní depo. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, stánky ŠKODA, časopisu Svět motorů, Czech Motorsport a další. Nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže a možnost občerstvení. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 19.00 hodin. Akce se koná za finanční podpory Městské části Praha 1.

„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

Letošní zahájení prestižního závodu veteránů se nemůže obejít bez pevného spojení oslňujících historických automobilů a původního dobového oblečení.  Je to potvrzení toho, že automobily a móda k sobě vždy patřily a stále patřit budou. Ti, kteří se chtěli v minulosti pochlubit svým technickým „zázrakem“, dbali o to, aby i oni byli stejně elegantní. Vždyť bez automobilů a patřičného oblečení se neobešla žádná významná společenská událost a později ani běžný pracovní den. Právem obdivovanou krásu automobilů mají v režii opět jejich majitelé, to druhé sběratelka Vlaďka Dobiášová se svojí agenturou. Tentokrát se modelky objeví v originálních modelech dvacátých a třicátých let minulého století a ani tentokrát nebudou chybět skoro nevyčerpatelné zdroje ze skříní automobilistů a klubových funkcionářů pánů architektů Edvarda Rechziegla a Rudolfa Utěšila, včetně původního oblečení jejich rodin. Připraveno je i překvapení, které určitě potvrdí propojení automobilismu a módy u příležitosti významných životních událostí. Je dobré si připomenout, že všechny modely jsou původní dobové originály, které s jejich majitelem prožily určitou část jeho života.

„Velmi si cením toho, že se Národní technické muzeum na této skvělé akci podílí již tradičně jako spoluorganizátor. Letošní ročník soutěže připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Právě Národní technické muzeum je instituce, které uchovává naše kulturní dědictví a spravuje
a prezentuje automobilovou sbírku obsahující nejvýznamnější vozy naší automobilové historie včetně nejstaršího u nás před 125 lety vyrobeného NW Präsident. Soutěže se každoročně zúčastní dva naše historické vozy a na sobotní dojezd do cíle připravujeme celodenní program pro veřejnost. Přijďte podpořit posádky historických vozů do cíle, zažijte atmosféru prvorepublikového závodu a fandit můžete i malým závodníkům na šlapacích autíčkách,“
řekl generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr. 

Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček „Rallye NTM“. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Součástí odpoledního programu na ploše před muzeem bude také stánek BESIP s programem dopravní bezpečnosti pro děti i dospělé.

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín  - Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s. Soutěž je opět součástí národního šampionátu GRAND PRIX historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav – Jíloviště.

Akci záštítí mnoho ikon české dopravy jako například ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Mezi dotazy zaznělo, jaká je propustnost aut a zda je nějak omezená. Na tuto otázku odpověděl ředitel závodu Miroslav Krejsa: "Je to omezené, máme nějakou představu, pro jaké automobily by tento závod měl být. Mělo by to být pro automobilu do roku výrobu 1935, protože novější auta tím pádem nikdy jet tento závod nemohla, ale nakonec jsme udělali takový kompromis, který teda využadujeme už několit let. Do závodů mohou auta do roku výroby 1939, tím se rozumí modelový ročník. Omezené je to z toho důvodu, že pakliže chceme dodržovat místo startu v Opletalově ulici, kde startovalo dříve 60 aut, dneska jich je 120, což je maximální možnost a budu rád, když je tam dokážeme srovnat. Loni jich jelo 115 a bylo to tak akorát. Nemůže jich jet více také díky časovému intervalu. Ředitel závodu také dodal, že každým rokem se hlásí čím dál více závodníků. Někteří se však z kapacitních důvodů do soutěže nevejdou, přičemž se letos přihlásilo 154 účastníků.

Autor: Karel Geba (Zdroj: Autoklub České republiky)

Na tiskové konferenci k letošnímu ročníku 1000 mil československých zazněly zajímavé informace! Foto: Tisková konference 1000 mil československých. Zdroj: Autoklub České republiky.. Na tiskové konferenci k letošnímu ročníku 1000 mil československých zazněly zajímavé informace! Foto: 1000 mil československých. Zdroj: Autoklub České republiky.. Na tiskové konferenci k letošnímu ročníku 1000 mil československých zazněly zajímavé informace! Foto: Trasa 1000 mil československých. Zdroj: Autoklub České republiky..
zpět na články

inzerce

nahoru