Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na tiskové konferenci Sdružení automobilové průmyslu vystoupil prezident sdružení Martin Jahn a další! Jak aktuálně vidí automobilový průmysl?

Sdružení automobilového průmyslu v červnu uspořádalo tiskovou konferenci, na které se hodnotil rok 2021 z pohledu automobilů. Na akci měl hlavní slovo prezident sdružení Martin Jahn a viceprezident Miroslav Dvořák. Jaký je jejich pohled na automobilový průmysl v roce 2021?

5:00 / 3. července 2022
Na tiskové konferenci Sdružení automobilové průmyslu vystoupil prezident sdružení Martin Jahn a další! Jak aktuálně vidí automobilový průmysl?i

Foto: Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. Zdroj: ČTK.

Výzvou pro autoprůmysl je přechod na čistou mobilitu

Celosvětová výroba automobilů podle prezidenta Sdružení Martina Jahna klesla, nejvíce to bylo vidět v Německu, protože tam mají automobily větší technologické nároky. „Tržby v české republice rostly a nebyli jsme na tom světově nejhůře,“ řekl na úvod Martin Jahn. Ten dále dodal, že klesla výroba automobilů a autobusů. Naopak se zvýšila produkce nákladních aut, přívěsů či návěsů a motocyklů. V zajímavosti bylo uvedeno, že 91 % aut a 86 % autobusů jde na export, tedy málo těchto strojů zůstane v ČR.

Automobilový průmysl je špičkou mezi technologickými firmami, protože 50 % firem má zavedeno robotickou technologii a 62 % využívá automatizační technologie, přičemž jim není cizí ani digitalizace. „Výzvou pro autoprůmysl je přechod na čistou mobilitu. My samozřejmě sledujeme, jak se vyvíjí diskuse o nové legislativě. Musím říct, že pro ČR je důležitá norma Euro 7, která ovlivní co se v ČR bude vyrábět. Dále se zaměřujeme na digitalizaci a data, rozvoj prvků autonomního řízení, změny v globálním obchodě či energetickou krizi,“ podotkl prezident sdružení a pokračoval: „Je nezbytně nutné, aby si Evropa vytvořila svoje vlastní zásoby čipů a technologií, protože nemůže být závislá na jiných kontinentech, ale nemyslím si, že by se svět neglobalizoval. Autoprůmysl v ČR je stále tahounem české ekonomiky.“

Cestu kupředu Martin Jahn vidí ve státem podporovaným rozvojem infrastruktury alternativních paliv, zaměření na budoucí kompetence a kvalifikace pracovníků, podpoře přechodu odvětví na udržitelnou výrobu, investic do vědy a výzkumu, soustavném rozvoji infrastruktury (datový, digitální, fyzický) a ve kyberbezpečnosti.

Největším finalistou aut je ŠKODA AUTO, největším dodavatelem je Bosch Group

Na slova Martina Jahna navázal viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Dvořák, který uvedl největším dodavatele a finalisty v autoprůmyslu ČR. ŠKODA AUTO je největším finalistou se 41,8 %, v závěsu mezi finalisty je Hyundai Motor Manufacturing se 14,8 %. Dále má na trhu největší podíl jako dodavatel Bosch Group, jejíž podíl je 4,5 %. Následně se mezi TOP 10 řadí Toyota Motor, Continental a další. „V aktuální době jsme ovlivňováni růstem nákladů o téměř 30 %, a navíc je inflace 16 %. Také řešíme mzdy, protože je to důležité, ale nechceme plošné přidávání. My jdeme individuální cestou,“ řekl Miroslav Dvořák. Průměrná mzdy u dodavatelů do automobilového průmyslu jsou o skoro 5 % vyšší, činí téměř 41 000 Kč. „Jsme v transformaci automobilového průmyslu. Ta cesta je víceméně neodvratná,“ dodal viceprezident sdružení, přičemž se zaměřoval na podporu technického vzdělání, legislativní změny pracovního práva, cizince na trhu a investice.

Miroslav Dvořák pozitivně dodal na závěr: „Stát pomáhá lidem, což si myslím, že je správně. Následně ale bude muset pomoct i průmyslu, protože jestli se ty firmy dostanou do problémů, tak je otázkou, jak dlouho vydrží. Ale už jsme přešli mnoho těžkých období, takže věřím, že se všichni dodavatelé dostanou do stejný čísel jako před covidem. Věříme v lepší zítřky.“ Následovaly dotazy.

Teď je to o politické domluvě konsensu, ví Martin Jahn

Martin Jahn odpovídal na otázku, jak automobilový průmysl bude řešit nulové emise. Zda stále lidi nabádá a přesvědčuje a jak postupuje. „Teď už je to o politické domluvě a konsensu. Autoprůmysl své argumenty předložil. Jestli k roku 2035 bude schváleno 100% či 90% přechod na čistou mobilitu, tak dopad na český autoprůmysl bude relativně malý. Už jsem zdůraznil Euro 7, která na Česko dopadne. Pokud bude schválena ve tvrdé formě, tak to zamezí výrobu některých modelů, což nás zajímá aktuálně více, řekl Martin Janh.

Další otázkou bylo, jak dopadne letošní rok s pohledu vyrobených aut. Na ni odpovídal prezident sdružení Martin Janh: „Těžko predikovat. Teď nás bude trápit lockdown v Číně, ale po něm se ty čísla opět vrátí, takže Vám přesnější predikci nedám. Ale věřím, že to zvládneme. Přechod z krize na Ukrajině jsme se také dostali v podstatě rychle.“

Autor: Karel Geba

Na tiskové konferenci Sdružení automobilové průmyslu vystoupil prezident sdružení Martin Jahn a další! Jak aktuálně vidí automobilový průmysl? Foto: Světová výroba a prodej osobních vozidel v roce 2021. Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu..
zpět na články

inzerce

nahoru