Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na začátku června odstartuje rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích

1. června 2024 bude zahájena plánovaná rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích. Stavební práce potrvají až do podzimu příštího roku. Provoz na mostě bude zúžený do dvou pruhů.

14:22 / 22. května 2024
Na začátku června odstartuje rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicíchi

Foto: Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích potrvá téměř rok a půl. Zdroj: Pardubický kraj

Zásadní dopravní stavba v Pardubicích, přes kterou denně přejede okolo 33 tisíc aut, se brzy dočká rekonstrukce. Oprava mostu Pavla Wonky začne v sobotu 1. června 2024. Motoristům bude po dobu stavebních prací k dispozici místo čtyř jízdních pruhů a jednoho odbočovacího pouze pruhy dva.

 „Dlouhodobě na náš záměr upozorňujeme, protože nemůžeme s rekonstrukcí otálet. Chceme, aby lidé přesně věděli, co je v plánu, jak s ohledem na Wonkův most, tak na související stavby v Pardubicích a blízkém okolí. Proto od ledna informujeme občany i média, v březnu jsme měli veřejné projednání a představení našeho projektu a nyní ještě budeme vše jednou připomínat. Oprava nosných lan mostu je nutná a už nejde odkládat. Díky použitým moderním technologiím připravíme most pro budoucí generace. Nová nosná lana jsou vyrobena přímo pro most Pavla Wonky, mají dvojí protikorozní ochranu. Jejich stav bude možné v budoucnu kontrolovat a případně je i měnit, bez větších dopravních omezení,“ popsal Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu.

Web Wonkáč

Pro rekonstrukci mostu vznikl speciální web www.wonkac.cz, kde se budou postupně zveřejňovat další informace týkající se stavebních prací. Na webu navíc veřejnost může sledovat webkamery, jež budou umístěny na obou stranách mostu, a získat tak aktuální informace o dopravě na mostě.

Finanční náklady stavby

Oprava Wonkova mostu skončí v říjnu roku 2025. „Rekonstrukce je rozložená do dvou stavebních sezon s předpokládaným ukončením v říjnu 2025. Vysoutěžená cena prací je 183 milionů korun s daní, což dělá z rekonstrukce klíčového mostu přes Labe v centru krajského města jeden z našich největších investičních projektů pro tento rok. Zároveň se jedná o další významnou a potřebnou investici kraje na území města Pardubic. Je to navíc záměr, který je plně financovaný z krajského rozpočtu,“ uvedl Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.

Upravený dopravní režim

Od června bude most otevřený vždy ve dvou pruzích v režimu 1+1, tedy jeden směr do centra a jeden z centra. „Provoz se bude posouvat po šířce mostovky v závislosti na tom, kde zrovna budou probíhat práce. Stavaři budou pracovat zejména v útrobách mostu. Důležité je, že most Pavla Wonky bude vždy průjezdný – i pro MHD, kde jen dočasně dojde k nahrazení trolejbusů autobusy,“ uvedl Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Rekonstrukce mostu proběhne v několika etapách. Ty jsou rozděleny podle jednotlivých trámů mostu na středový, levý a pravý. „Každý trám mostu má tři komory a v každé z nich je potřeba vyměnit čtyři lana. Pro jejich výměnu je potřeba vybudovat na koncích mostu přístupový kolektor, provést vrty pro nová lana a jejich ukotvení a vybudovat nové deviátory pro správné vedení předpětí v konstrukci mostu,“ informoval Pavel Hrdina, ředitel divize Mostní stavby ze společnosti Chládek & Tintěra Pardubice.

O mostu Pavla Wonky

Dominantní dopravní stavba Pardubic byla postavena mezi lety 1956 a 1959. Most měří přes 170 metrů a váží téměř 9 tisíc tun. Jeho šířka je necelých 25 metrů, přičemž 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka pak pěším a cyklistům.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: Pardubický kraj)

zpět na články

inzerce

nahoru