Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na začátku října proběhl Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR za rok 2022! Mluvilo se i o dopravě

V úterý 4. října 2022 se uskutečnil Sněm Svazu průmyslu a dopravy za rok 2022 v Brně. Na něm vystoupil prezident Svazu Jaroslav Hanák i premiér ČR Petr Fiala. Oba se zejména věnovali energetické krizi, narazilo se avšak i na dopravu. O té mluvil ministr dopravy Martin Kupka. Na akci byli přítomni i zástupci jednotlivých firem.

16:17 / 5. října 2022
Na začátku října proběhl Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR za rok 2022! Mluvilo se i o dopravěi

Foto: Sněm Svazu průmyslu a dopravy 2022. Zdroj: YouTube ČTK.

Když nedokážete změnit ústavu, budete stavět pořád pomalu tvrdí Jaroslav Hanák

Svaz průmyslu a dopravy vyzval vládu k 7 úkolům, přičemž z dopravy se hovořilo nejvíce o inovaci technologií či rozvoji vodíkových stanic. Řešila se také dálniční síť. Účastníci sněmu mohli dát svůj názor na dokončení základní dálniční sítě. 20 % účastníků si myslí, že dálnice budou hotové mezi rokem 2030 – 2039. 44 % hlasovalo pro rok 2040 a výše a 36% dotázaných odpovědělo, že nikdy.

Této otázce a ministru dopravy Martinu Kupkovi se také věnoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák: „Rok 2040 je hodně optimistický. Zaprvé, nemáme trvale stavební zákon. I tato vláda ho přesunula, není hotový. Jsme jedna z nejhorších zemí v povolovacím systému. Jsme 145. na světě. Je to hanba. Vím, že to nezavinila aktuální vláda, ale je to trvalá hanba. Druhá věc, už před 10 lety jsem říkal, změňme ústavu tak, jak to má Rakousko, Švýcarsko a Německo, ale dodnes se nenašel žádný schopný politik. Nehovořím o amatérech z východu, ale o třech špičkových zemích. A všechny mají v ústavě upřednostnění veřejného zájmu. Když to nedokážete, budete stavět pořád pomalu. Za 8 let otvíráme ročně velmi rychle obrovskou vzdálenost 17 km a 250 m dálnic. V Polsku, nechci nás však srovnávat, postavili za posledních 10 let mnoho dálnic, kdy je otevírali po stovkách kilometrů. Já považuji naši zemi za špičkovou ve světě, ale máme tak podprůměrnou výstavbu infrastruktury s tak obrovskými prostředky, které tam jsou. A to nehovořím jenom o dálniční síti.“

Na prezidenta Svazu průmyslu a dopravy reagoval ministr dopravy Martin Kupka: „Pozitivní zprávou je, že Stání fond dopravní infrastruktury (SFDI) počítá pro příští rok s rekordní částkou 150 mld. Kč. I přesto, že se státní rozpočet vypořádává s těžkými časy. Ale ta částka je skutečná odpověď na to, co vláda považuje za klíčové priority. Abychom to naplnili, tak se musíme vydat tou cestou, která nás stejně čeká. Využíváme tu krizi jako příležitost, abychom otevřeli další finanční nástroje pro budování dopravní infrastruktury. Upravíme zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury tak, aby bylo možné emitovat dluhopisy. Zároveň proběhlo jednání s Evropskou investiční bankou, od které si chceme půjčit finanční prostředky nejenom na příští rok, ale i na ty další roky, kde budou klíčové jak dálnice a obchvaty, přeložky I. silnic, tak samozřejmě na železnici a vodní cesty.“

Pravidelně kontroluj, jestli se i vládní příslib 200 km zprovozněných dálnic do roku 2025 dá naplnit. A dá, říká ministr dopravy

 „Pravidelně kontroluj, i jestli se ten vládní příslib 200 km zprovozněných dálnic do roku 2025 dá naplnit. A dá, bude to významný příspěvek k tomu, abychom se do roku 2030 posunuli k dalším stovkám kilometrů dálnic. Dokonce v materiálech ŘSD jako milník nefiguruje rok 2040, ale 2030. Já jsem také o něco větší skeptik, na druhou stranu když se dnes půjdete zeptat, nebo zažijete jednání na MDČR se zástupci samospráv, jak se vyvíjejí jednání o Barrandovském mostu, stavbách 518,519 či 520, jak postupujeme i teď se spuštěním důležité stavby u Přerova. To vše dává trochu naději. Za sebe říkám, že se snažíme přibližovat ty jednotlivé stavby krůčky, aby se opravdu dokončily,“ vyjádřil se náhle k dálnicím Martin Kupka a pokračoval ohledně stavebního zákonu: „My určitě musíme učinit podstatný krok k tomu, aby bylo jasněji v těch mezitímních rozhodnutích s rychlejším vypořádáním majetkoprávních vztahů, ale znovu říkám pozitivní věc. My jsme do letošního rozpočtu uvolnili 800 mil. Kč navíc oproti plánu na vypořádání pozemků pod částí stavby 511 Pražského okruhu, což znamená prokazatelné přibližování k zahájení stavby v roce 2024. Chystáme úpravy zákona 416 o urychlení přípravy liniových staveb, což je krok kupředu. V případě ČR to znamená ještě významnější příslib než samotný stavební zákon. Já jsem přesvědčený o tom, že ta novela nového stavebního zákona proběhne rychle tak, aby se dalo velmi rychle digitalizovat a to v podobě, která bude sloužit k věci. Zaměříme se na procesní integraci, aby se vše zrychlovalo i na stavebních úřadech.“

„Já ti Martine věřím, já jsem životní optimista. Vedu podnikatelské svazy a musím mít trpělivost s vámi pracovat. Ale letos otevřeš jenom 25 km dálnic, příští rok možná 40 km, při tom se ale odsouvá na D11 skoro 30 km kvůli jednomu soukromníkovi, kterého neumíte vykoupit a to je to upřednostnění veřejného zájmu, tak to dejte do ústavy a naučte se řídit, jak to řídí na západě,“ oponoval velmi kriticky Jaroslav Hanák ze Svazu průmyslu a dopravy.

Martin Kupka na závěr odpověděl: „Já si pamatuju velmi dobře, jak to udělali v Polsku. Děkuji pěkně, nechci. Nechci takovou míru poškozování vlastnických vztahů. Já mám za to, že na nás je, abychom dokázali najít způsob, který i při současných zákonech umožní ty stavby vybudovat rychle. D11 začneme stavět v příštím roce. A co se týče VRT, to je obrovský úkol před námi. Ale není úplně pravda to, že přímo v Rakousku nebo Německu s tím měli významně jednodušší práci. Některé věc změnili, například způsob projednávání. Mluví jinak s veřejností a představa, že vytrasujete v území cokoliv bez ohledu na životní prostředí a bez ohledu na vlastnické vztahy, to přece není reálné a nebylo by to správné. Co se musíme naučit lépe, je jít přímočařeji dopředu. A k tomu mimochodem potřebujeme ještě podstatnou věc, nejenom ministry, ale další politiky, kteří řeknou, že to chceme takto dělat. A opravdu společně vezmeme za jeden konec provozu.“

Autor: Karel Geba (Zdroj: ČTK)

Na začátku října proběhl Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR za rok 2022! Mluvilo se i o dopravě Foto: Sněm Svazu průmyslu a dopravy 2022. Zdroj: YouTube ČTK..
zpět na články

inzerce

nahoru