Otevřít menu
Doprava dnes
-

Na začátku října proběhla kontrolní akce zaměřená na přepravu nebezpečných látek

Ve čtvrtek 6. října se na Plzeňsku kontrolovala vozidla, která přepravují nebezpečné látky. Akce byla mezinárodního formátu, přičemž se jí zúčastnily i mobilní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD). Ty mohou nově provádět kontroly tohoto typu samostatně. Do kontroly se pustilo na dálnici D5 celkem 19 inspektorů z 8 států.

23:00 / 8. října 2022
Na začátku října proběhla kontrolní akce zaměřená na přepravu nebezpečných látek i

Foto: Ilustrační foto. Zdroj fotky: MDČR.

Policie bude v současné době i nadále svádět vozidla z dálnice a zastavovat je, avšak u samotných kontrol už asistovat nemusí

Na silnici probíhají i kontroly zaměřující se na přepravu nebezpečných látek. Na tyto látky se zaměřovala akce pod záštitou Ministerstva dopravy ČR (MDČR) na začátku října. Účastnilo se jí na dálnici D5 u Plzně celkem 19 inspektorů z 8 různých evropských států, konkrétně například z Německa, Rakouska, Nizozemska, Polska či Chorvatska. Tyto kontrolní akce se totiž obecně konají v deseti evropských zemích, včetně České republiky. ČR se jí účastní v rámci pozorovatelského statusu v organizaci Euro Control Route, která sdružuje silniční kontrolní složky zemí EU a Velké Británie. Na akci byly k vidění i mobilní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD), které mají nově pravomoc provádět samostatné kontroly díky novele zákona o silniční dopravě, která začala platit prvního srpna letošního roku. Policie bude v současné době i nadále svádět vozidla z dálnice a zastavovat je, avšak u samotných kontrol už asistovat nemusí zaznělo na akci.

Pod možnou kontrolu tohoto typu patří vozidla, která vozí nebezpečné látky. Toto vozidlo se jednoduše pozná podle toho, že jak na přední, tak na zadní části vozidla lze vidět oranžovou tabulku jako identifikátor nebezpečného materiálu. Nebezpečné látky se po silnicích vozí hlavně v cisternách, sudech, nádržích nebo v dalších obalech. Jedná se zejména o kontaminovanou zeminu nebo hořlaviny a žíraviny.

U 60 % zastavených vozidel se naleznou závady

„Systém nepopsané tabulky upozorňuje, že se jedná o kusovou přepravu nebezpečných věcí. Může to být i na cisterně. Pokud jsou na tabulce nějaká čísla, tak je to buď cisterna nebo volně ložený stav. Čísla na tabulce prozradí i přesně to, co se veze za látku. Spodní číslo řekne konkrétně o jakou jde látku. Horní číslo poskytuje informaci o tom, jak je látka nebezpečná. Jestli je hořlavá, nebo žíravá,“ uvedl na akci Jiří Kokeš z Odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a pokračoval ve vysvětlování: „Máme zde například tabulku, která má na horní pozici číslo 33, trojka značí hořlavé kapaliny. Když je to číslo zdvojené, tak je to velmi hořlavá kapalina. Jde o umocnění toho nebezpečí. Dole vidíme číslo 1170, což je konkrétní přepravovaná látka. V tomto případě je to etanol, nějaký líh.“

Jiří Kokeš řekl, že se kontroluje zejména správné označení vozidla přepravujícího nebezpečné látky. Také to, zda má řidič v pořádku dokumenty k nákladu a povinnou výbavu. U 60 % zastavených vozidel se naleznou závady, přičemž po zjištění se sepisuje protokol, který se předá řidiči, a věc postupuje až do správního řízení. Největším problémem v této problematice podle něj je to, když řidič veze zatajenou nebezpečnou věc, čímž se ohromně zvyšuje riziko provozu, i když vozidlo může projet beztrestně.

„Často se stává, že nám řidič tvrdí, že má úplně prázdnou cisternu. A následně se zjistí, že tam má třeba 18 tun nějaké látky. Tvrdí o ní, že není nebezpečná. Udělá se rozbor, zjistí se, že je nebezpečná. Nikdo neví, že se veze něco nebezpečného. Když se to pak převrhne, udělá to velkou škodu na životním prostředí nebo na zdraví a životech,“ dodal zástupce Odboru silniční dopravy MDČR.

Častým problémem jsou závady v povinné výbavě

Ve čtvrtek 6. října 2022 inspektoři na dálničním parkovišti na dálnici D5 zastavili český kamion, který měl označení dokazující přepravu nebezpečných látek. Kontrola zjistila, že řidič v nákladním prostoru vozidla přepravoval sudy a plechovky s barvivem, což je pro silniční provoz a životní prostředí nebezpečné. Inspektoři avšak zjistili závažný problém. „Řidič měl špatně zajištěný přepravovaný náklad. To se velmi pečlivě kontroluje. Náklad musí být zajištěn podle technických norem. Tady je vidět několik volně ložených krabic. Ty se mohou po projetí zatáčkou hýbat a nebezpečně posunovat. V zatáčce se to pak může celé vysypat,“ dodal ke kontrole Kokeš. Přistižený řidič tak musel svůj náklad adekvátně zajistit.

„Včera se kontrolovala cisterna, řidič tam měl několik drobnějších pochybení. Měl špatné značení, nesvítila mu svítilna z povinné výbavy, měl něco špatně v přepravním dokladu. Toho stejného řidiče jsme chytili i dnes. A měl tam úplně ty stejné závady,“ podotknul Jiří Kokeš. K těmto závadám by u vozidel přepravujících nebezpečné látky nemělo docházet, a proto na ně jsou inspektoři velmi hákliví.

Autor: Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru