Náklady v železničním průmyslu výrazně stouply, firmy řeší i existenční potíže
Řada tuzemských firem v železničním průmyslu čelí existenčním problémům. Důvodem je výrazný nárůst nákladů za suroviny a energie, které v posledních týdnech stouply až o desítky procent. Podniky mají navíc omezenou možnost promítnout zvýšené výdaje do už uzavřených kontraktů.
To včera v tiskové zprávě sdělila Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
"Velkým problémem, který momentálně trápí všechny subjekty na železničním trhu, je výrazný nárůst nákladů. Pro řadu firem to znamená doslova existenční problémy, máme uzavřené smlouvy s danými cenami, které ale není možné nyní dodržet. Náklady přesahují zasmluvněné částky. Ceny surovin rostou o desítky procent a náklady na energie se podnikům klidně i ztrojnásobily,“ uvedla generální ředitelka asociace Marie Vopálenská.
Firmy na dnešním setkání k budoucnosti českého železničního průmyslu připomněly, že problémy jsou i v rámci smluv, které byly uzavřeny podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V nich je totiž nastavená hranice, o kolik je možné překročit dohodnuté ceny, současná realita je však podle asociace úplně jiná. Zástupci firem proto apelují na využití oficiálních materiálových indexů, které budou evidovat vývoj aktuálních cen surovin a výrobků ve smlouvách. Ministerstvo dopravy chce také častěji ve smlouvách využívat tzv. inflačních doložek. Ty však podle firem vždy neodrážejí přesný vývoj cen jednotlivých surovin.
Zástupci železničního průmyslu se dnes při setkání s představiteli státních úřadů seznámili i s investičními plány pro letošní rok. Správa železnic uvedla mezi své priority zvládnutí všech velkých staveb a také zvyšování bezpečnosti na železnici. České dráhy zase připomněly plány na investice do vozového parku.
Publikoval: Bc. Karel Geba (Zdroj: ČTK)