Národní technické muzeum obdrží od Správy železnic historické vozy a další techniku
Správa železnic a Národní technické muzeum podepsaly tento týden smlouvu o převodu práva hospodařit s dalším historicky cenným movitým majetkem státu v oblasti železnic. Subjekty tak navázaly na spolupráci uzavřenou 4. srpna 2020.

Foto: Ředitelé Jiří Svoboda a Karel Ksandr slavnostně podepisují smlouvu. Zdroj: twitterový účet Jiřího Svobody
Vzájemná spolupráce Národního technického muzea a Správy železnic si klade za cíl přispět společným a koordinovaným postupem k zachování a popularizaci železniční infrastruktury v její současné i historické podobě. Národní technické muzeum se zaměřuje na správu a dokumentaci vývoje vědy a techniky v historických českých zemích. Jedná se o největší instituci svého druhu nejen u nás, ale i v Evropě. Movité věci, které muzeum od Správy železnic obdrží, mají historickou hodnotu, a proto budou svým charakterem sloužit k plnění úkolů Národního technického muzea jako národní muzejní instituce. „Mezi předávanými exponáty jsou speciální vozidla i mechanická návěstidla,“ uvedl na svém twitterovém účtu Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Národní technické muzeum obdrží exponáty, které se ještě nedávno naplno využívaly. Jedná se o zařízení, která byla v současné době nahrazena těmi novějšími. Jde například o mechanická návěstidla a pohon mechanických závor ze zrušené stanice Heřmaničky, sdělovací a staniční zabezpečovací zařízení z nedaleké Střezimíře, světelná návěstidla ze stanic Praha-Radotín, Světec, Bohosudov a Žalhostice nebo součásti přejezdového zabezpečovacího zařízení z revitalizované trati Žalhostice – Litoměřice horní nádraží – Liběšice.
Muzeum dostane do své sbírky i historická speciální vozidla – např. drezínu MUV 69.1-154 se zhutňovačem štěrkového lože ZŠ 72, přívěsný osobní vozík k této drezíně s označením PV 64 (původně PVO 1) nebo kolejový sněhový pluh KSP411s-137.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Správa železnic)
