Otevřít menu
Doprava dnes
-

Návrh balíku Fit for 55 bude Evropský parlament řešit na dnešním zasedání

Ve Štrasburku probíhá zasedání Evropského parlamentu, který bude mít během posledního dne na programu projednávání návrhu, jehož cílem je zvyšovat využívání udržitelných paliv v letecké dopravě. Dopoledne bude iniciativa předmětem rozpravy, hlasování by mělo přijít krátce po dnešním poledni.

10:18 / 7. července 2022
 Návrh balíku Fit for 55 bude Evropský parlament řešit na dnešním zasedáníi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj fotky: Evropský parlament.

Jednotlivé části balíčku nyní procházejí unijním legislativním procesem

vropská komise návrh nařízení předložila loni v létě jakožto jednu ze součástí klimatického balíčku s názvem Fit for 55. Ten má Evropskou unii dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 oproti úrovni z konce minulého století. Jednotlivé části balíčku nyní procházejí unijním legislativním procesem, přičemž u návrhu o "udržitelné letecké dopravě" se teprve bude dojednávat konečná podoba.

Europoslanci přišli s desítkami pozměňovacích návrhů a mimo jiné se zřejmě budou dožadovat ambicióznějších cílů ohledně přechodu na alternativní paliva, jako je syntetické palivo, použitý kuchyňský olej nebo dokonce vodík. Výbor EP pro dopravu a cestovní ruch chce stanovit minimální podíl udržitelných paliv, která by měla být k dispozici na letištích EU, na 37 procent k roku 2040 a 85 procent o deset let později. Komise navrhla pro tyto termíny 32, respektive 63 procent.

Balíček „Fit for 55“ je souborem návrhů na revizi a aktualizaci právních předpisů EU a na zavedení nových iniciativ, který má zajistit, aby byly politiky EU v souladu s klimatickými cíli dohodnutými Radou a Evropským parlamentem.

Proč je balíček nazván „Fit for 55“?

Název „Fit for 55“ odkazuje na cíl EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 %. Cílem navrhovaného balíčku je uvést právní předpisy EU do souladu s cílem pro rok 2030.

Cílem balíčku návrhů je poskytnout soudržný a vyvážený rámec pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu, který:

  • zajistí spravedlivou a sociálně vyváženou transformaci;
  • zachová a posílí inovace a konkurenceschopnost průmyslu EU a současně zajistí rovné podmínky vůči hospodářským subjektům ze třetích zemí;
  • podpoří vedoucí postavení EU v rámci celosvětového boje proti změně klimatu

Evropský parlament (EP) dnes přijal vyjednávací stanovisko k návrhu nařízení, jehož cílem je snížit uhlíkové emise v letecké dopravě skrze navyšování role náhražek za fosilní paliva. Takzvaná udržitelná paliva by podle EP měla k roku 2050 tvořit 85 procent dodávek na unijních letištích, což je výrazně vyšší cíl oproti plánu Evropské komise. Konečnou podobu regulace stanoví vyjednávání zástupců EP, komise a Rady EU.

Chystané nařízení by nutilo dodavatele leteckých paliv od roku 2025 začít do svého mixu zahrnovat alternativní pohonné hmoty, jako jsou syntetická paliva či biopaliva, případně i vodík. Unijní exekutiva navrhla, aby se jejich minimální podíl navyšoval z počátečních dvou procent na 32 procent k roku 2040 a 63 procent o deset let později.

Cílem legislativní iniciativy je "dekarbonizovat" leteckou dopravu

EP chce poslední dva uvedené limity zvýšit na 37, respektive 85 procent. Návrh s těmito a dalšími úpravami na plenárním zasedání podpořilo 334 europoslanců, 95 jich bylo proti a 153 se hlasování zdrželo.

Cílem legislativní iniciativy je "dekarbonizovat" leteckou dopravu, která v roce 2017 podle zpravodaje EP Sörena Gadeho stála za 3,8 procenty všech uhlíkových emisí EU. Komise odhaduje, že zejména syntetická paliva mohou drasticky omezit produkci emisí ve srovnání s těmi fosilními. Zároveň uznává, že nové povinnosti pro dodavatele by vzhledem k vyšším nákladům na paliva vedly ke zvýšení cen letenek, a to asi o osm procent k roku 2050.

Zpravodaj EP Gade dnes na rozpravě hovořil o prvním kroku k "dekarbonizaci sektoru, u kterého je dekarbonizace možná nejtěžší". "Dnes jsme ukázali, jak na to, a vyslali silný a ambiciózní signál občanům Evropy," dodal později.

Evropská komise návrh nařízení předložila loni v létě jakožto jednu ze součástí klimatického balíčku s názvem Fit for 55. Ten má Evropskou unii dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 oproti úrovni z konce minulého století.

Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru